Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mobil och tv lyfter Aftonbladet

Publicerad: 30 April 2013, 05:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

Aftonbladets rörelseresultat ökade med över tio miljoner kronor under det första kvartalet 2013. Anledningen – den "spektakulära" utvecklingen för mobilen.


Totalt gjorde Aftonbladet en vinst på 57 miljoner kronor under det första kvartalet 2013, vilket kan jämföras med samma period året innan, då tidningen gjorde en vinst på 45 miljoner kronor.

Omsättningen minskade däremot något – från 502 miljoner kronor till 498 miljoner kronor.

– Jag är både stolt och glad. Aftonbladets starka resultat går mot strömmen i en bransch som har det fortsatt tufft, säger Aftonbladets publisher Jan Helin till Dagens Media och fortsätter:

- Huvudförklaringen till vårt starka resultat är intäktstillväxten online, grunden för det är ett riktigt jäkla bra jobb av vår annonsavdelning.

Som Dagens Media kunde berätta i februari blev 2012 året då Aftonbladets onlineintäkter var större än intäkterna i print. En utveckling som få mediehus i världen kan uppvisa i dag.

– I och med det här resultatet befäster vi positionen som framtidens mediehus och får ett tydligt kvitto på att vår onlinestrategi är rätt.

Precis som under helåret 2012 står mobilen för en stark tillväxt under det första kvartalet 2013 och Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal kallar utvecklingen för "spektakulär".

– Att utveckla vårt annonserbjudande i mobilen och tv online är våra två stora fokusområden just nu. I mars hade vi 2,55 miljoner unika användare per vecka i mobilen, vilket är 44 procent fler än samma månad förra året. Vår tv-satsning online visar samma styrka. I snitt har vi en miljon startade strömmar per dag. Vi har dessutom rullat ut 17 programserier under våren, vilket är fler än till exempel TV3 och Kanal 5, säger Jan Helin.

Samtidigt minskar upplageintäkterna i print. Dock mindre än förväntat.

– Den förlängda liggtiden på våra magasin och de printdrivande kampanjerna ger skjuts åt tidningsförsäljningen.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.