Mittmedias resultat minskar

"Jag är nöjd med att vi kunnat hålla uppe resultatet trots den negativa utvecklingen av annonsmarknaden", säger Per Bowallius.

2016 var ett år präglat av integrering av Promedia-koncernen som köptes året innan, det konstaterar Mittmedia-koncernen i ett pressmeddelande.

I samma veva beslutade koncernen även om ett sparpaket för att förbättra sina resultat.

Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) landade 2016 på 89 miljoner kronor, som går att jämföra med 126 miljoner kronor 2015.

I resultat ingår även omstruktureringskostnader och andra engångsposter på 59 mkr (57 mkr). Kostnaderna beror främst på Mittmedias sparpaket. När hela sparpaketet är genomfört räknar man med kostnadseffekter på knappt 150 miljoner kronor med genomslag under 2017 och delvis under 2018.

Det operativa resultatet före avskrivningar, justerat för omstruktureringskostnader, uppgår till 148 miljoner kronor (183 mkr).

– Jag är nöjd med att vi kunnat hålla uppe resultatet trots den negativa utvecklingen av annonsmarknaden. Besparingsprogrammet ger oss också lite tid för den nödvändiga omställning vi och branschen är inne i, säger Per Bowallius, vd i Mittmedia.

Precis som resten av branschen kämpar även Mittmedia med minskade annonsintäkter. För Mittmedias del minskade dessa intäkter med -7 procent, jämfört med föregående år.

Antalet prenumeranter minskade med drygt -8 procent, men upplageintäkterna kompenseras delvis av genomförda prisökningar och minskade med -2 %.

Under året har Mittmedia bland annat satsat på att bygga ut sin livesatsning och man har även byggt dataplattformen Soldr.

Bedömningen är att Mittmedia i slutet av 2017 kommer att ha 55 000 digitala prenumeranter.

Dagens Media har sökt Per Bowallius för en vidare kommentar.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-06-21 12.33Uppdaterad 2017-06-21 12.54

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: