Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Mittmedias införande av Bank-ID – så gick det

Publicerad: 30 September 2019, 14:41

Allt fler använder Bank-ID när de loggar in på Mittmedia.

Foto: Bank-ID press

Logga in med Bank-ID och spara hundratals arbetstimmar. Det konstaterar Mittmedia ett halvår efter införandet av den nya inloggningsmetoden.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

I december 2018 handlade vart tredje samtal till Mittmedias kundcenter om någon typ av inloggningsproblem på tidningskoncernens olika sajter. 

Samtidigt började Mittmedia se sig om – och hittade ett alternativ som inget annat mediehus testat än. 

Från och med den 15:e februari 2019 kunde de första prenumeranterna logga in via Bank-ID på ST.nu. Därefter har resterande 20 sajter följt efter. 

Läs mer: Mittmedia först ut med bank-id-inlogg 

Inför projektet såg Mittmedia flera fördelar med Bank-ID vid inloggning: det var enkelt, det minskar antalet utelåsta läsare och det ser till att varje inloggning motsvaras av en användare istället för flera.  

Nu har det gått mer än ett halvår sedan projektet rullades ut, och Mittmedias produktägare Katarina Ellemark – tillsammans med UX-researcher Katarina Reiz och utvecklingschef Robin Govik –  konstaterar nu i ett blogginlägg att Bank-ID för nyhetssajterna blev ett win-win.  

Trycket på kundcenter har minskat, och i sin tur sparat hundratals arbetstimmar. 

Enligt skribenterna har de sett en organisk tillväxt i gruppen som väljer Bank-ID, och varje vecka registrerar närmare 1500 kunder sitt personnummer hos Mittmedia. 

Mobilanvändare är överrepresenterade i statistiken. Vad gäller ålder var Bank-ID-inlogg populärast i åldersgruppen 44-73 år, vilket också motsvarar Mittmedias största kundsegment. 

Nästa steg blir enligt Katarina Ellemark att ordna Bank-ID-inlogg också för e-tidningen. Därefter ska de följa användarnas beteende i produkterna för att förstå hur de bäst kan sänka tröskeln för att få dem att logga in och stanna kvar på det sätt de vill. 

”Då kan vi också följa deras innehållskonsumtion och lära oss mer om vad som är en relevant nyhetsupplevelse för dem. Först då har vi en chans att fortsätta förtjäna vår plats i deras vardag”, står det i blogginlägget. 

Läs mer: Mittmedia tar över HD-Sydsvenskans nattbevakning 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev