Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mittmedia slår ihop fotoredaktioner – facket rasar

Publicerad: 9 Juli 2009, 13:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Fyra fotograftjänster försvinner då Gefle Dagblads och Arbetarbladets fotoredaktioner slås ihop. ”Vi är besvikna”, säger facket.


Mittmedia-ägda Gävletidningar, som omfattar Gefle Dagblad och Arbetarbladet, har tappat 20 procent av sin annonsförsäljning under året. Nu tvingas ledningen att spara pengar.

En åtgärd är att slå ihop fotoredaktionerna för de båda tidningarna. I den nya organisationen finns dock endast plats för sju fotografer – och därmed måste fyra lämna tidningarna.

– Ingen har sagts upp, men ledningen har valt att erbjuda avtalspension för de som fyllt 62 samt avgångsvederlag till de andra, säger Samuel Åsgård, fackklubbsordförande på GD, till Dagensmedia.se.

Han är långt ifrån nöjd med MBL-förhandlingarnas utfall.

– Vi är missnöjda och besvikna. Vi tycker inte att det är en rimlig besparing med tanke på den kvalitetsförsämring som det här innebär, säger han.

Hur går ni vidare?

– Vi kan inte göra så mycket. Vi har valt att inte gå vidare till centrala förhandlingar eftersom vi inte ser någon möjlighet att få ledningens beslut ändrat.

Även om GD och Arbetarbladet har samma ägare är de i praktiken konkurrenter.

– Det blir svårt att dela på fotografer med en konkurrerande tidning, säger Samuel Åsgård.

Oron delas inte av Pär Fagerström, vd på Gävletidningar.

– Det finns en risk, till exempel delar tidningarna redan på sportredaktionen och där blir ju materialet identiskt. Men det blir inte samma sak på fotografsidan, säger han.

Nyhetscheferna på de båda tidningarna får veta hur många timmar de har fotograferna per dag. Sedan lägger de ut jobben, utan att de behöver tala om vad de handlar om.

– Det blir som en bildbyrå. Men lite knöligare och bökigare blir det nog i början, säger Pär Fagerström.

Han säger att tidningarna tidigare försökt samarbeta med allting utom det redaktionella men att lågkonjunkturen gjort att man fick tumma på regeln.

– Vi har en annonsnedgång på 20 procent. Vi måste göra en anpassning, säger Pär Fagerström.

Hur mycket sparar ni på detta?

– Mellan 2,5 och 3 miljoner.

GD och Arbetarbladet slår också ihop sina webbredaktioner. Men där får alla behålla jobbet.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.