Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Mittmedia och Schibsted bildar ny mediekoncern

UPPDATERAD. I den framtida planerade mediekoncernen kommer Mittmedia att äga 70 procent av Svenska Dagbladet.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Maj 2015, 11:12
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:01

Ämnen i artikeln:

SchibstedMittmedia

Mediekoncernerna Mittmedia och Schibsted planerar ett framtida samarbete. I en avsiktsförklaring har koncernerna kommit överrens om att starta en ny koncern och samla sina morgontidningar på den svenska marknaden.

– Vår målsättning är att bilda en ny mediekoncern där alla våra 18 tidningar samt SvD ingår. Det gör vi för att bli starkare på nätet, vilket har präglat Mittmedias strategi länge. Vi har även nyligen blivit majoritetsägare bolaget Promedia som ger ut tio tidningar i Mälardalen, säger Lars Leijonborg, styrelseordförande för Mittmedia, till Dagens Media.

Enligt pressmeddelandet är båda koncernerna överrens om att den nya koncernen ska starta med en stark balansräkning där Mittmedia kommer att äga 70 procent och Schibsted 30 procent.

– På sikt hoppas jag att också Svenska Dagbladet ska bli starkare genom den här alliansen. Vi har ett nät av lokaljournalister över en stor del av Sverige och jag tror att det kan bli väldigt bra att få in det i Svenska Dagbladets digitala utbud. Det finns en stor potential att förändra utbudet genom samverkan, säger Lars Leijonborg och fortsätter:

– Första kontakten togs i somras men det har varit intensiva diskussioner nu under ett par månader. I den här branschen talar alla med alla, så det är inte så konstigt att den här konstellationen uppstår. Alla är inställda på att hitta partners.

Enligt Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige, kommer Schibsted att vara en aktiv ägare i den framtida mediekoncernen.

– Vi försöker skapa en så kallad "morgontidningsallians" där vi samlar ett antal tidningar som har liknande möjligheter och utmaningar. Vi tror att det är en bra struktur för att driva morgonjournalistiken vidare, säger Raoul Grünthal till Dagens Media och fortsätter:

– Vi ser att ju större en enhet är, desto mer kraft för utveckling finns det. Det är det som är det viktiga.

Den nya koncernen kommer att bestå av Svenska Dagbladet, 18 tidningar från Mittmedia samt de 10 tidningar från Promedia som Mittmedia äger 55 procent av.

LÄS OCKSÅ:

Viggo Cavlings blogg: "Nu börjar samordningen"

Ämnen i artikeln:

SchibstedMittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.