Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Mittmedia och 24 Journalistik i nytt samarbete

Under våren ska Mittmedia och 24 Journalistik testa ett samarbete med en rad olika utbyten som rör innehåll, tjänster och plattformar. "Vi har ju inte de musklerna som Mittmedia har, så för oss kommer det här innebära att vi kan spetsa till vår journalistik ytterligare", säger Jeanette Lindström, vd för 24 Journalistik.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Februari 2017, 14:09
Uppdaterad: 09 Februari 2017, 14:20

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Jeanette Lindström är vd på 24Sverige.

Mittmedia och det sydsvenska mediehuset 24 Journalistik inleder nu ett strategiskt och konkret testsamarbete, som till att börja med kommer pågå under våren.

Samarbetet handlar om en rad olika utbyten som rör innehåll, tjänster och plattformar.

I början av januari träffade parterna varandra för första gången i samtal.

– Det var Mittmedia som tog initiativ till det, och det var ett helt förutsättninglöst samtal, där vi insåg att vi delar synsätt om framtidens journalistik och dessutom kompletterar varandra på en hel del områden. Inte minst geografiskt: de finns i norr och vi i söder, säger Jeanette Lindström, vd 24 Journalistik, till Dagens Media.

Sedan startskottet i Kalmar 2014 har 24 Journalistik hunnit etablera sig i nio städer och orter. Så sent som måndagen den 23 januari öppnade man upp en centraldesk i Kalmar och tre nya redaktioner: I Uppsala, Trelleborg och Ystad.

– Jag tror att Mittmedia haft ögonen på oss ett tag. Vi har ju inte funnits speciellt länge, men har verkligen stuckit ut hakan och gått plus sedan start, så det är inte så konstigt att vi dragit blickarna åt oss. Nu kommer vi att testa och utveckla det här samarbetet under våren och se vilka synergier det ger.

I ett första steg gäller samarbetet ett innehållsutbyte som bland annat handlar om sportmaterial, opinionsmaterial och nattbevakning.

Under våren kommer man även att inleda gemensamma tester med Mittmedias annonsplattform Reacher och ett samarbete gällande data- och innehållsplattformar. Det finns även planer på ett tekniksamarbete på live-tv-området.

– Vi har ju inte de musklerna som Mittmedia har, så för oss kommer det här innebära att vi kan spetsa till vår journalistik ytterligare och få möjlighet till mer kvalitativt innehåll, och dessutom öka vår trafik, säger Jeanette Lindström, och fortsätter:

– Mittmedia har ju även kommit en bra bit i sin digitala utveckling, så jag hoppas att det finns många lärdomar att göra där.  

Förr Mittmedia ligger samarbetet i linje med den övergripande strategin att möta mediebranschens stora utmaningar med öppna ögon och söka kreativa lösningar, gärna i samarbete med andra aktörer.

– Vi är nyfikna på hur andra gör och tänker. 24 är en snabbfotad start-up med stort driv som utgår från affärsutmaningen och bygger produkter kring den. Här hoppas jag att vi kan lära oss mycket, säger Per Bowallius, vd för MittMedia, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.