Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mittmedia kampanjar för ny tryckpress

Publicerad: 18 Januari 2011, 14:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Trycka tidning utan vatten. Det är den nya tekniken som Mittmedia print ska sälja in. Till sin hjälp tar de nio tidningar och åtta djur.


Tekniken bygger på att man trycker tidningar utan vatten, något som bidrar till att man kraftigt minskar pappersspillet. Det berättar Jari Visuri, marknads- och försäljningschef på Mittmedia print.

–  Nu kan man trycka en tidning på samma glossy papper som exempelvis DI Weekend för samma tryckkostnad som vanliga tabloidtidningar, bortsett från att papperskostnaden blir något högre. Att man inte använder fuktvatten är en ganska stor förändring jämfört med äldre tryckteknik, säger Jari Visuri och fortsätter:

– Tittar man på en tidning som trycks i 8000 exemplar måste man exempelvis trycka 4-5000 exemplar bara för att testa färgerna. Maskinen är dessutom personellt kostnadseffektiv.

För att visa styrkan hos det nya trycksättet har Mittmedia print tryckt upp nio olika tidningar i samarbete med dos Santos & Thunholm som ligger bakom kampanjen.

Åtta tidningar pryds av djur och har namn som "Rhino weekend", "Whale", "Igelkott grrl", "Varanens vitvaror" och "Tiny hamster". Den nionde tidningen heter kort och gott "Waterless" och handlar om den nya trycktekniken.

Tidningarna är framtagna i samarbete med illustratörer som Catalina Estrada och Mathew Woodsons och levereras i en låda som fått namnet "Darwin vs Gutenberg".

För att komplettera kampanjen har Gävlebaserade Extrude Interactive utvecklat en funktion på Mittmedias hemsida samt en Iphone och Android-applikation där man kan räkna ut kostnaden för att trycka tidningarna.

– Vi räknar också med att det ska gå att beställa tryck på hemsidan och i applikationen senare i år.

Kampanjen har enligt Jari Visuri kostat runt 600 000 kronor att ta fram. Tillsammans med investeringen i tryckpressen hamnar summan på runt 172 miljoner kronor.

Arbetsgrupp dos Santos & Thunholm

Martin dos Santos, AD

Fredric Thunholm, copywriter

Sandra Karlsson, grafisk form/original

Ulrika Jakobsson, produktionsledning

Julius D’Silva, web director

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.