Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Mittmedia gör nysatsning på print

Publicerad: 27 mars 2017, 14:31
Uppdaterad: 27 mars 2017, 14:55

Tuff start för print, enligt mediebyråbarometern.

Foto: Janne Naess

I veckan drar koncernen igång ett nytt projekt med fokus på betaltidningar och läsarkunder, rapporterar Journalisten.


Den digitala satsningen blev inte den succé som den tidigare ledningen hoppats på. Under 2016 stod Mittmedias printsiffror för ett tvåsiffrigt upplagetapp. Det skriver tidningen Journalisten, som samtidigt berättar att koncernen nu drar igång en nysatsning på sin printprodukt.

Projektet, som intern döpts till ”Vi på Mittmedia älskar print (också)”, leds av privatmarknadschefen Anna Joneby och Daniel Bertils, och består av två delprojekt: ett med fokus på betaltidningar, och ett på läsarkunder. Det framgår enligt Journalisten av en intern Facebookgrupp.

För tidningen bekräftar Anna Joneby att projektet existerar och att arbetet med drar igång på fredag. Men att satsningen skulle betyda att den gamla strategin var ett misslyckande håller hon inte med om:

– Nej absolut inte, intäkterna är inte med oss än men däremot är volymen bra. Vi går plus varje månad på volymintäckningen, vi har fler digitala kunder än vad vi har print. Så fort vi har volymen så kommer intäkterna så småningom smygandes, säger hon till Journalisten.

Angående uppgifter till tidningen om att det finns en ilska på Mittmedia-redaktionen med anledning av digitalsatsningen säger hon att hon trots allt tycker att den digitala omställningen varit framgångsrik.

Efter att ha haft fokus på det digitala ett tag menar hon att det nu blivit dags att se över printprodukterna.

– Jag tror vi bättre kan behöva definiera vad som är vårt digitala utbud och vad som är vårt printutbud, de här två ska komplettera varandra. Vilket löfte har våra printprodukter ut mot våra prenumeranter? Jag tror vi kan behöva tydliggöra det, säger hon i intervjun.

Printprojektet är planerat att pågå under våren, där eventuella förslag på åtgärder ska presenteras före sommaren.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News