Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mitt i-varumärket lever vidare

Publicerad: 19 Augusti 2020, 12:33

Mindre justeringar kan göras men dummyn Direktpress/Mitt i utgår ifrån ser ut som ovan. Till höger: Patrik Vincent, vd för den nya sammanslagna tidningskoncernen.

Foto: Jonas Herjeby

Den nya, hopslagna gratistidningen ska ha Mitt i:s varumärke men får Direktpress design. ”Mitt i är ett varumärke som är inarbetat i decennier”, säger vd:n Patrik Vincent.


Ämnen i artikeln:

Mitt iDirektpress

Den första gemensamma tidningen efter att gratistidningskoncernerna Direktpress och Mitt i slagits ihop landar i brevlådorna den första helgen i oktober. Nu står det klart att den nya sammanslagna tidningskoncernen, till skillnad mot Dagens Medias tidigare antagande, valt att låta Mitt i-varumärket leva vidare.

– I den här processen har vi valt att lämna våra känslor utanför och se till vad som ger oss bäst förutsättningar att lyckas såväl kort som långsiktigt, säger vd:n Patrik Vincent.

Beslutet har fattats efter en utvärdering av läsarundersökningar samt genomgångar av varumärkeskännedom och räckviddssiffror.

– Den avgörande faktorn var att Mitt i är ett varumärke som är inarbetat i decennier hos såväl läsare som annonsörer medan Direktpress så sent som för ett och ett halvt år sedan fick prefixet Direkt på samtliga tidningshuvuden.  

Men även om Direktpress som varumärke skrotas behålls designen, varför också Mitt i-loggan får justeras lite.

– Den klassiska röda bollen kvarstår men ändras marginellt. Typsnittet i bollen förändras till det som vi skriver ut ortsnamnet med för att hela tidningshuvudet ska hänga ihop. 

Den nya tidningen kommer att delas ut i överallt där Mitt i men inte Direktpress funnits samt på de platser en utgivning av Direktpress men inte Mitt i tidigare skett.

– Därmed får vi en hermetisk hushållstäckning i Stockholm. Vår framtida räckvidd i Storstockholm kommer att ligga på cirka 950 000 läsare, säger Patrik Vincent.

LÄS OCKSÅ: Patrik Vincent om den nya, hopslagna tidningen och organisationen

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mitt iDirektpress

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.