Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mitt i organiserar om – säljchefer kan få kicken

Publicerad: 24 Augusti 2015, 07:52
Uppdaterad: 15 April 2016, 08:11

Flera säljchefer kan få lämna gratistidningskoncernen Mitt i, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

Mitt i

Sedan gratistiningskoncernen Mitt i köptes upp av riskkapitalbolaget Segulah har såväl vd som chefredaktör och marknadschef lämnat företaget.

Under våren klev Erik Norberg på som vd.

Enligt uppgift till Dagens Media informerades personalen under förra veckan om att en större omorganisation ska genomföras på Mitt i:s säljavdelning. Enligt Dagens Medias uppgiftslämnare innebär den att ett flertal säljchefer och säljare riskerar att få gå.

Dagens Media har sökt flera av koncernens säljchefer. Minst en av dem har redan lämnat företaget.

Flera av de övriga har avböjt att kommentera situationen.

– No comments, säger en av säljcheferna.

– Jag hänvisar till vår vd, säger en annan.

Erik Norberg, vd för Mitt i, säger till Dagens Media att koncernen nu ska omorganisera säljavdelningen.

– Jag kan bekräfta att vi genomför en omorganisation. I samband med det är det en del anställda som kommer att lämna oss, säger han till Dagens Media.

Han uppger dock att det inte handlar om någon neddragning. Säljavdelningen ska inte krympa, utan de som får lämna Mitt i ska ersättas av annan personal. De som berörs ska också har fått erbjudande om andra tjänster inom företaget.

– Vi står inför en period av fortsatt strukturomvandling men även nya satsningar för Mitt i. Det gäller att vi är rätt organiserade för att möta kundernas behov och för våra interna satsningar. I samband med det behöver vi ett tillskott av nya kompetenser.

Hur många riskerar att få gå?

– I samband med omorganisationen är en naturlig konsekvens att en del inte blir kvar i organisationen. Hur många det gäller, och på vilket sätt det sker, avböjer jag att kommentera med hänsyn till de interna dialoger som pågår.

Hur många för ni dialog med?

– Det vill jag inte kommentera.

Är det digital kompetens som ni vill få in?

– Vi satsar både på print och nya digitala kanaler. I de tjänster som vi ska rekrytera ser vi att man ska ha erfarenhet från flera kanaler, både print och digitalt.

Mitt i:s annonsintäkter uppgick under 2014 till 301,4 miljoner kronor, vilket är en ökning med två procent jämfört med 2013. Lönsamheten för bolaget, som historiskt sett har varit hög, sjönk dock. Rörelsemarginalen, som sedan 2010 legat på mellan 23-31 procent, landade på 17 procent. Bakgrunden är en goodwillavskrivning på 19 miljoner kronor som gjordes i samband med Segulahs övertagande av Mitt i.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mitt i

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.