Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Mitt i nysatsar – gör om både innehåll och utseende

Publicerad: 29 Augusti 2017, 13:34
Uppdaterad: 29 Augusti 2017, 13:34

Mitt i ska ge läsaren mer lokalt innehåll, både i print och digitalt.


Ämnen i artikeln:

Mitt i

Så sent som 2014 gjorde Mitt i en vinst på mer än 52 miljoner kronor. Men på bara ett år gick lokaltidnings-koncernen från att vara kassako till att göra mångmiljonförluster. Riskkapitalbolaget Segulah köpte Mitt i av Stampen och annonsförsäljningen rasade med drygt 50 miljoner kronor, jämfört med året före.

Nu tar man nya tag med både förändrat utseende och innehåll för bolagets 31 editioner. Målet med omformningen är att trappa upp den lokala bevakningen, bland annat genom lanseringen av en ny startsida där de mest populära artiklarna ska synas, en form av uppsamlingsplats för Mitt i:s alla lokala tidningar.

Anna Körnung, chefredaktör på Mitt i, ser fram emot att komma igång med det nya formatet.

– Vi vill samla större nyheter som berör alla. De större medierna är väldigt duktiga på riksnyheter, men det finns stora vita fläckar som inte bevakas och det är vår roll att fylla igen. Det finns ett behov av nyheter och det är också viktigt ur en demokratiaspekt. Det viktiga är innehållet, vi vill få ett bättre nyhetsflöde, säger hon.

Den nyutvecklade sajten lanserades för bara några veckor sedan, men redan nu kan man se resultat.

– Vad gäller responsen ser vi en systematisk bättre trafik och det har vi sett på bara de här veckorna.

Gällande print är den stora förändringen att insändare och debatt ges en mer framskjuten position.  

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mitt i

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.