Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Minskat resultat för Schibsted

Publicerad: 19 juli 2013, 05:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

Schibsted Sveriges resultat före skatt minskar från 142 till 76 miljoner kronor för andra kvartalet i år.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibsted SverigeRaoul GrünthalAftonbladet

I rapporten för andra kvartalet i år redovisar Schibsted Sverige ett resultat före skatt som uppgår till 76 miljoner kronor, vilket är ungefär hälften av resultatet för samma period i fjol.

Jämfört med förra kvartalet då resultatet före skatt landade på 64 miljoner kronor är det dock en höjning.

Omsättningen uppgår till 1 036 miljoner kronor, jämfört med 1 082 i fjol.

– Det minskade resultatet beror delvis på att vi investerar i nya områden. Som ofta vid investeringar i ny verksamhet minskar marginalerna. Men att investera är absolut nödvändigt för framtiden, säger Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal till Dagens Media.

Aftonbladets resultat före skatt blev 55 miljoner kronor, jämfört med 98 miljoner föregående år. Omsättningen minskade också, från 590 till 519 miljoner kronor.

Rörelseintäkterna minskade med 12 procent medan online-intäkterna ökade med 5 procent.

Svenska Dagbladets resultat före skatt minskade från 12 till 4 miljoner kronor och omsättningen sjönk från 278 till 273 miljoner kronor. Tack vare köpet av magasinet A Perfect Guide lyckades SvD höja annonsintäkterna för print med 2 procent.

Vidare växte SvD:s online-intäkter med 17 procent – troligen tack vare satsningen på näringslivssajten Nliv.se och den nya digitala betalningsmodell som sjösattes under våren.

Resultatet för Schibsted Tillväxtmedier sjönk från 30 till 24 miljoner kronor medan omsättningen ökade från 244 till 254 miljoner kronor.

Till tillväxtmedierna räknas bland annat Lendo.se, Kundkraft.se och Suredo.se, vilka har en omsättningstillväxt på över 50 procent.

Även för Blocket och Bytbil sjönk resultatet – från 132 till 124 miljoner kronor. Omsättningen steg dock från 221 till 232 miljoner kronor.

– Kvartalets resultat återspeglar en utmanande annonsmarknad. Samtidigt har tillväxten från de digitala verksamheterna varit fortsatt god under kvartalet,säger Raoul Grünthal.

Hur står sig resultatet i förhållande till dina förväntningar?

– Att det skulle komma in lite lägre siffror från Aftonbladet visste jag, med tanke på att fjolårets resultat var mycket starkt tack vare Fotbolls-EM. SvD har en svår marknad, men klarar sig under omständigheterna hyggligt och tar andelar på annonsmarknaden. Resultatet speglar även de stora investeringar vi gjort på den digitala sidan.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.