Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 5 februari 2015, 06:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:14
Bonnier gör en rörelsevinst på 1,1 miljarder kronor 2014.
Ämnen i artikeln:
BonnierDet är en liten minskning jämfört med året före då vinsten var 1,17 miljarder kronor.
Koncernens nettoomsättning uppgick till 23,7 miljarder kronor, en minskning med 2,7 procent jämfört med 2013 (24,4 miljarder).
Nyhetsområdet Bonnier News, där dagstidningarna ingår, ökade dock resultatet under året, från 257 till 332 miljoner kronor. Dagens Nyheter gjorde ett betydligt bättre resultat än 2013 och uppnådde rekordhöga läsarintäkter, enligt Bonnier.
Både Expressen och Dagens Industri ökade sina totala annonsintäkter under 2014, eftersom ökningen av digitala annonser var större än nedgången i print.
Omsättningen för Bonnier News ökade från 4,6 miljarder till 4,7 miljarder kronor.
” Årets resultat är i nivå med våra förväntningar. Även marknadsutvecklingen var under 2014 i huvudsak i linje med det förväntade. Printannonseringen fortsatte nedåt, och under våren syntes förändrade mönster för tv-tittande", säger Bonniers vd Tomas Franzén i en kommentar till resultatet.
" Givet de förutsättningarna är det glädjande att se dels hur TV4 fortsätter att notera starka resultat, dels hur vi inom samtliga våra printannonsintensiva affärsområden – News, Magazines och Business to Business – uppnår en förbättring av lönsamheten."
Magazines tidskrifter redovisar ett röreselseresultat på 310 miljoner kronor för 2014 (306 miljoner). Nettoomsättningen minskade från 4,3 miljarder till 3,9 miljarder kronor.
Broadcastings resultat minskade från 770 miljoner kronor till 589 miljoner, trots att TV4:s annonsförsäljning var rekordhög under året. Det försämrade resultatet beror bland annat på stora investeringar på grund av den digitala transformationen, skriver Bonnier.
Bonnier Growth Media, där bland annat Toca Boca, Spoon, United Screens och nystartade Kit ingår, ökade sin förlust från -47 miljoner till -189 miljoner kronor.
Nedgången förklaras huvudsakligen av minskad dvd-affär för SF. Toca Bocas omsättning ökade med 37 procent under året.
Growth Medias nettoomsättning minskade från 2,05 miljarder till 1,92 miljarder kronor.
Kristin Djerf
Ämnen i artikeln:
Bonnier