Dagspress
Mildare annonsras under oktober
Publicerad: 10 november 2020, 08:23
”Annonsörer och mediebyråer lutar sig uppenbarligen mot digitala kanaler i osäkra tider”, säger Jochum Forsell på Hear.
Foto: Getty Images
Fortsatt ras för medieinvesteringarna men tappet är något mildare i oktober. ”Medieinvesteringarna är på väg tillbaka”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer.
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 13,3 procent under oktober månad, jämfört med samma period förra året. Totalt förmedlades runt 1,2 miljarder kronor.
Även om det innebär en minskning är det inte ett lika kraftigt ras som tidigare under året. Under september backade investeringarna exempelvis med 28 procent.
– Siffrorna i oktober bekräftar den trend vi har sett de senaste månaderna - medieinvesteringarna är på väg tillbaka. Visserligen minskar fortfarande investeringarna, men i väsentligt lägre omfattning än före sommaren. Oktober är en dessutom en extra viktig indikator eftersom det är den enskilt största månaden på året för medieinvesteringar. Minskningen i oktober om 13,3 procent drevs i hög utsträckning av analoga medier, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.
De mediekategorier som visar på en ökning är online video och sociala medier. Resterande kategorier backar, tuffast hade de analoga mediekategorierna.
Printkategorierna fortsätter att tappa rejält och uppvisade en negativ tillväxt på omkring 30 procent under oktober. Ackumulerat hittills i år har dagspress kväll tappat absolut mest – 47,7 procent.
– Annonsörer och mediebyråer lutar sig uppenbarligen mot digitala kanaler i osäkra tider: drivet av flexibilitet omkring bokningar, möjlighet att mäta och följa upp kortsiktiga mål samt att kunna styra reklam mot smalare målgrupper, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, i ett pressmeddelande.