Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mildare annonsras under oktober

Publicerad: 10 November 2020, 08:23

”Annonsörer och mediebyråer lutar sig uppenbarligen mot digitala kanaler i osäkra tider”, säger Jochum Forsell på Hear.

Foto: Getty Images

Fortsatt ras för medieinvesteringarna men tappet är något mildare i oktober. ”Medieinvesteringarna är på väg tillbaka”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetMediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 13,3 procent under oktober månad, jämfört med samma period förra året. Totalt förmedlades runt 1,2 miljarder kronor. 

Även om det innebär en minskning är det inte ett lika kraftigt ras som tidigare under året. Under september backade investeringarna exempelvis med 28 procent. 

– Siffrorna i oktober bekräftar den trend vi har sett de senaste månaderna - medieinvesteringarna är på väg tillbaka. Visserligen minskar fortfarande investeringarna, men i väsentligt lägre omfattning än före sommaren. Oktober är en dessutom en extra viktig indikator eftersom det är den enskilt största månaden på året för medieinvesteringar. Minskningen i oktober om 13,3 procent drevs i hög utsträckning av analoga medier, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande. 

De mediekategorier som visar på en ökning är online video och sociala medier. Resterande kategorier backar, tuffast hade de analoga mediekategorierna. 

Printkategorierna fortsätter att tappa rejält och uppvisade en negativ tillväxt på omkring 30 procent under oktober. Ackumulerat hittills i år har dagspress kväll tappat absolut mest – 47,7 procent.

– Annonsörer och mediebyråer lutar sig uppenbarligen mot digitala kanaler i osäkra tider: drivet av flexibilitet omkring bokningar, möjlighet att mäta och följa upp kortsiktiga mål samt att kunna styra reklam mot smalare målgrupper, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, i ett pressmeddelande. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.