Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Mikael König blir ny vd för Metro

Publicerad: 30 mars 2017, 07:14
Uppdaterad: 30 mars 2017, 10:36

Mikael König kliver in som ny vd för Metro. Foto: HQ Bank

UPPDATERAD. Mikael König tillträder som ny vd för Metro Nordic. Han tar över efter Leif Eliasson, som lämnar bolaget. "Vi är en fas där vi vill göra nya saker med bolaget, satsa mer digitalt", säger Christen Ager-Hanssen, Metros styrelseordförande.


Det har skett flera förändringar i Metros organisation de senaste veckorna. Den förre chefredaktören Erik Ljunggren utsågs nyligen till vice vd för Metro Nordic och Staffan Erfors har nu klivit in som chefredaktör. Metro meddelade på torsdagsmorgonen att man också byter vd.

I februari köpte finansmannen och den tidigare HQ-ordföranden Mats Qviberg Metro via investmentbolaget Custos. Metro:s nya vd Mikael König har tidigare varit verkställande direktör för just HQ.

Till Dagens Media säger Mikael König att hans uppdrag nu blir att göra verklighet av ägarnas vision.

– Jag känner mig extremt sporrad och peppad över det här projektet, säger Mikael König och fortsätter:

– Vi har ju en ny ägare som har en uttalad ambition om vad man vill göra med det här företaget. Vi har resurser både finansiellt och intellektuellt. I en kombination med att Metro är ett starkt varumärke med kompetenta människor så skapar det alla förutsättningar till att driva Metro framåt.

Vad tar du med dig för erfarenheter in till att driva Metro?

– Jag har erfarenhet av att driva företag i förändringsprocesser, att "make it happen". Min uppgift blir att få allt det att hända, att skapa rutiner, processer och få kompetensen att blomma, det är mitt jobb.

Vad ser du för utmaningar?

– Det som är utmaningen och som jag ser väldigt kul är att branschen är under en stor förändring. Vårt fokus ligger på hur morgondagens medievärld ser ut, där har vi en bra plattform att bygga vidare på. Sedan får vi se vad vi behöver komplettera med. Det är ett stort projekt men ett projekt som har alla förutsättningarna med sig.

Mikael König säger att kärnan i varje företag är att förstå kundens behov och anpassa sig efter detta – tidningen Metro är inget undantag.

– Alla branscher har något unikt men i slutändan handlar det om att driva företag och förstå kundens behov. Att förstå vad som gör att någon är villig att betala för en produkt eller tjänst för att sedan förse det behovet. Allt där emellan handlar om att skapa processer och rutiner.

Vad står på agendan för dig idag?

– Jag har varit inne i bolaget i sex veckor redan och då har jag jobbat med att sätta mig in, förstå och lära känna människorna på Metro. Det arbetet måste vi fortsätta med, att fördjupa oss och läsa känna varenda millimeter av företaget säger han och fortsätter.

– Det kommer hända saker men det är för tidigt att säga vad. Men vi ska framåt!

När Dagens Media når Christen Ager-Hanssen förklarar han varför de valde Mikael König.

–Vi vill satsa mer digitalt och vara aktiva på tillväxtsidan. Det vill säga gå in i nya satsningsområden på digital utveckling inom mediehus. Då kände vi att vi har behov av att ha en annan ledare, säger Christen Ager-Hanssen.

Var det ett tufft beslut att ta?

– Nej.

Christen Ager-Hanssen önskar den avgående vd:n Leif Eliasson lycka till.

– Vi har inte känt honom någon längre tid och det var viktigt för oss att ha en vd i bolaget som vi har förtroende för och som vi tror kan exakutera detta här. Då valde vi "Micke" (Mikael König), säger han.

Han säger att konsten, i ett bolag som Metro, är att kunna gasa och bromsa samtidigt.

– På digitalsidan måste vi gasa och i print måste vi bromsa. Vi måste hela tiden känna in att vi har lönsamhet i affären. Då är det otroligt viktigt att ha operationell kontroll, det vill säga struktur och ordning på de processerna som vi ska ha i bolaget. Det är Mikael König excellent på.

Under dagen presenteras även Henrik Ek som ställföreträdande chefredaktör och ställföreträdande ansvarig utgivare på Metro och Metro.se.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Mathias Asplund

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News