Metros vd om TS-flykten: ”Skadar branschen”

Att flera tidningar väljer att stå utanför TS skadar branschens trovärdighet. Det säger Metros vd Andreas Ohlson.

Tidigare idag riktade Sveriges annonsörer och Sveriges mediebyråer skarp kritik mot DN:s och DI:s beslut att lämna Tidningsstatistik. Metros vd Andreas Ohlson stämmer in i kritiken.

– Det är beklagligt att dessa stora titlar lämnar TS. Det minskar transparensen och det blir svårare för annonsörerna att bedöma print som räckviddsmedium även om upplaga bara är ett mått av flera. Upplaga är inte ett komplicerat begrepp så man frestas att misstänka att det finns något att dölja.

Beslutet att ställa sig utanför påverkar hela branschen negativt, menar Andreas Ohlson.

– Vi märker att våra annonsörer tycker att det är viktigt att det finns en gemensam valuta för upplaga. När några ställer sig utanför så skadar det trovärdigheten för kategorin som helhet, säger han.

Metro själva har ökat sin nettoupplaga med 15 000 exemplar jämfört med för tre månader sedan.

– Vår målsättning är att öka upplagan i år igen. Vi har redan den högsta upplagan någonsin för Metro Stockholm, sedan starten 1995, säger Andreas Ohlson till dagensmedia.se.

Publicerad 2013-02-19 13.26Uppdaterad 2015-12-06 13.55

Dela artikeln: