Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Metros och Aftonbladets annonspaket får eget sälj - Paunovic blir vd

Publicerad: 4 Augusti 2009, 14:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Aftonbladet och Metro skapar en egen säljorganisation för annonspaketet Dawn till Dusk. Metros försäljningschef Peter Paunovic blir vd.


Annonspaketet Dawn till Dusk, D2D, skapades i samband med att Schibsted köpte in sig i svenska Metro förra året.

Parterna har nu bestämt sig för att skapa en egen säljorganisation åt paketet, som har en nettoräckvidd på 4,2 miljoner.

– Vi gör detta för att ytterligare stärka och renodla vårt räckviddspaket. För att kunna öka tillväxten har vi tillsammans med Aftonbladet kommit överens om att skapa en separat säljorganisation som enbart arbetar med Dawn till Dusk, säger Metro Sveriges vd Andreas Ohlson till Dagensmedia.se.

Peter Paunovic blir vd för den nya organisationen. Han är i dagsläget försäljningschef för storkund på Metro.

– Peter har jobbat på Metro i sex år och det här är ett bra sätt för honom att utvecklas vidare, säger Andreas Ohlson.

Han får nu uppdraget att rekrytera två säljare samt en supporttjänst.

Blir det från Metro-kåren?

– Det är upp till Peter själv.

Peter Paunovic ersätts av Emma Ericstam, som strax före sommaren tog över som chef för Metro Club.

Aftonbladet och Metro har redan ett gemensamt bolag för Dawn till Dusk. Enligt det färska bokslutet för helåret 2008 - då D2D endast varit verksamt i runt fyra månader - omsatte bolaget 4,3 miljoner kronor och gjorde en förlust på 2,0 miljoner. Aktieägarna har nu skjutit till 2,1 miljoner kronor.

Hur har det gått 2009?

– Det går bra i ljuset av konjunkturen. Vi har en bred portfölj av kunder och vi får fler och fler återkommande kunder, säger Andreas Ohlson.

En helsida i D2D kostar 998.000 kronor brutto.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.