Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Metros chefredaktör: ”Kostnaden att trycka har blivit för hög”

Publicerad: 27 Mars 2019, 08:22

UPPDATERAD. Metro ska återuppstå i en ny fysisk form, skriver tidningens chefredaktör Thomas Eriksson i digitala Metro.


Ämnen i artikeln:

MetroThomas Eriksson

Varken idag onsdagen eller igår tisdag trycktes tidningen Metro eftersom tidningen inte kan betala för tryckningen. 

De uteblivna tidningarna drabbar inte bara läsarna utan också de annonsörer som får sina inplanerade annonser indragna. När annonsörerna inte får sina inbokade annonser uteblir dessutom betalningen för annonserna, vilket innebär att Metro inte får se några vidare annonsintäkter i print. 

I en text i den egna tidningen kommenterar chefredaktör Thomas Eriksson att Metro inte längre trycks. 

LÄS ÄVEN: Metros anställda utan lön 

”Idag trycker vi inte Metro på papper. Det är inte frivilligt. Kostnaden att trycka och distribuera tidningen fem dagar i veckan har nu blivit för hög”, skriver han. 

Samtidigt skriver han att Metro kommer anta en ny form men att läsare framöver får läsa tidningens artiklar digitalt. Exakt när den nya tidningen med en ”ny fysisk kostym” kommer återuppstå är oklart, i texten skriver Thomas Eriksson ”snart”. 

SL har ett distributionsavtal med Metro, som tidningen dock hävdar är uppsagt. 

Om Metros uteblivna tidning innebär ett kontraktsbrott kan SL i dagsläget inte svara på. 

– Det är något som vi får titta närmare på. Avtalet är att tidningen ska komma ut fem dagar i veckan måndag till fredag, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL, till Dagens Media. 

Påverkar det här SL ekonomiskt på något sätt?

– Nej, inte alls. Det som påverkar oss ekonomiskt är att Metro har en skuld till oss på 9,8 miljoner kronor som vi har vänt oss till ett inkassoföretag för att få dem att betala. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MetroThomas Eriksson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.