Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Metro: "Vi är jättetaggade"

Publicerad: 17 September 2013, 08:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Mediekompaniet slår Metro på fingrarna i årets Mediebyråundersökning. Nu lägger Metros säljorganisation in en högre växel.


Ämnen i artikeln:

MetroMediekompaniet

I Ardeos årliga Mediebyråundersökning knuffades Metros säljorganisation för första gången på nio år ned till en andraplats.

Mediebyråernas nya favorit är i stället Mediekompaniet, som säljer annonser till ett sextiotal lokaltidningar.

Metros försäljningsdirektör Magnus Kepinski ser förlusten av förstaplatsen som en indikation på att de måste jobba ännu hårdare.

– Vi har gått ut med det här till alla säljare och nu är alla jättetaggade, säger Magnus Kepinski till Dagens Media.

Totalt deltog 94 representanter från Sverige mediebyråer i undersökningen, där de fick svara på frågor om relationerna med förlagens och mediehusens säljare.

Att Metro trots allt vunnit i stort sett varje år sedan undersökningen startades 2004 ser Magnus Kepinski som ett bevis på att hans försäljningsavdelning gör ett bra jobb.

– Vi har varit mer kreativa och jobbat målinriktat mot mediebyråerna, säger han.

I Metros säljorganisation har man en key-accountgrupp där medarbetare med olika ansvarsområden jobbar direkt mot sina byråer.

– Vi kommer inte att förändra sättet vi jobbar på så mycket.

Enligt Magnus Kepinski går Metros säljstrategi ut på att ta större andel på den minskade printmarknaden.

Läs mer om Mediebyråundersökningen, och om de printorganisationer som får bäst – och sämst – betyg, i senaste numret av Dagens Medias tidning.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

MetroMediekompaniet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.