Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Metro satsar på opinionsmaterial

Publicerad: 17 februari 2015, 13:46
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:12

I morgon startar Metro en egen debattsida, riktad mot en yngre och urban målgrupp. Opinionsmaterialet kommer finnas i alla tidningens plattformar.


Ämnen i artikeln:

Metro

Nu startar gratistidningen Metro en debattsida och hoppas på stor publik. Tidningen har 1,2 miljoner dagliga läsare i Sveriges storstadsområden och större städer och dessutom nära en miljon unika besökare i veckan på metro.se i mobilen och desktop.

Kristoffer Rengfors är tillförordnad chefredaktör på Metro:

– Vi vet att opinionsmaterial är något som våra läsare gillar och nu startar vi en debattplattform för en yngre, mer urban målgrupp, säger han till Dagens Media.

Kristoffer Rengfors berättar att debattartiklarna kommer finnas både i pappret och på webben. Redan morgondagens upplaga av Metro i print kommer att se aningen annorlunda ut.

– Det kommer vara varierande debattörer. Politiker, organisationer och även andra som inte nödvändigtvis är proffs, säger han och fortsätter:

– Vi har redan mycket insändare och hittills har vi inte publicerats proffsdebattörer, men det kommer vi göra nu.

För att hålla ordning på den nya debattsidan har Pontus Ahlkvist utsetts till debattredaktör. Han har tidigare har jobbat på Aftonbladets debattredaktion och kommer senast från Sveriges Radios P1-morgon.

Kristoffer Rengfors tror att Metros avsaknad av politisk färg är en stor fördel.

– Vi har tittat ganska hur mycket på hur debattsidor utomlands, men inte så mycket i Sverige. Även om vi satsar på en yngre målgrupp kommer vi nog skilja oss mycket från våra konkurrenter, som till exempel Nyheter24, säger Kristoffer Rengfors.

Är det här ett led i att öka trafiken till Metro.se?

– Jag skulle säga att vi vill leverera saker som läsaren vill ha. Om du vill översätta det i trafik så får du väl göra det. Jag tror det här kommer gynna både tidning och läsarna, säger han och fortsätter:

– Vi tycker det här är väldigt roligt, det är outforskade vatten för oss. Vi får se hur det går i morgon.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.