Metro satsar på native – rekryterar Vivi Wallin

2017-07-17 13:30  
Native-pionjären Vivi Wallin byter jobb.

Metro ska växla upp sin satsning på native och content marketing. Innan årsskiftet ska personalstyrkan tredubblas under ledning av Vivi Wallin, som blir ny affärsområdeschef.

Vivi Wallin, som ibland beskrivs som en av pionjärerna inom content marketing i Sverige, rekryteras från Bonnier-ägda contentbyrån Brand publishing.

– Det känns jätteroligt att kliva in i ett nysatsande Metro. Native är ett misshandlat begrepp idag och för mig blir det viktigt att fokusera på kvalitet, vilket är det enda som leder till långsiktiga intäkter, säger Vivi Wallin i en kommentar.

Tidigare har arbetet letts av Ricki Petrini. Under Vivi Wallins ledning är tanken att teamet som arbetar med Metros sponsrade innehåll ska gå från fyra till tolv personer innan året är slut, skriver Metro i ett pressmeddelande.

– Native och content marketing har för oss blivit, och kommer fortsatt vara, en mycket viktig del av framtiden, säger Tobias Axelsson, chef för Metro Digital Group, och fortsätter:

– Genom att knyta Vivi till oss som ansvarig för vår native-satsning är vi övertygade om att vi bygger vår satsning med den bästa kompetensen som finns inom området. Vivi har stor erfarenhet från hela Native-kedjan, från strategi till produktion, affärsutveckling och försäljning.

Brand publishing är ett dotterbolag till contentbyrån Spoon, vars native-avdelning Vivi Wallin startade upp för fyra år sedan.

Mikaela Åkerman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt