Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Metro rekryterar till utvecklingsgrupp

Publicerad: 7 Maj 2015, 12:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:02

UPPDATERAD. Metro drar igång utvecklingsgruppen Metro Lab. Första draget blir att rekrytera två redaktörer.


Ämnen i artikeln:

Metro

Enligt ett pressmeddelande är Metro Lab en ”utvecklingsgrupp med fokus på att ta fram nya redaktionella format, koncept och på att förnya Metros journalistik och sättet att presentera den på”.

Nu rekryteras Teresa Stenler från Direktpress. Hon får titeln digital/teknisk utvecklingsredaktör.

Siri Amram rekryteras från Upsala Nya Tidning och får rollen som utvecklingsredaktör inom tv.

Dessutom består gruppen av Pontus Tengby, utvecklingsredaktör inom sociala medier, och Viktor Ander, utvecklingsredaktör web/print.

Gruppen leds av redaktionschef Linnéa Jonjons.

Först ut är tv-formatet ”Fråga mig”, som lanserades i måndags. Där får tittarna möjlighet att realtid ställa frågor till en känd person. Först ut var Zara Larsson.

– Vår målgrupp är kräsna tv-konsumenter. Men vi ska inte bara ta fram nyhetsformat, utan också hitta helt nya format. Labgruppen ska också jobba med att ta fram alltifrån agendasättande journalistik till nya tekniska lösningar, säger Linnéa Jonjons, redaktionschef på Metro.

Hur togs ”Fråga mig” emot?

– Det slog verkligen igenom i sociala medier, vilket också den snygga wrappen kring tidningen bidrog till. Folk var verkligen med och interagerade och Zara Larsson bjöd verkligen på sig själv, så det var en drömstart.

Redan inom några veckor kommer fler resultat av gruppens arbete att synas. Linnéa Jonjons vill dock inte avslöja vad det handlar om.

– Gruppen ska både jobba med korta grejer och längre projekt så redan i maj och juni kommer det att synas saker.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.