Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Metro nöjda med första debattveckan

Publicerad: 24 Februari 2015, 09:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Metro ökar trafiken med nya satsningen Metro Debatt enligt debattredaktör Pontus Ahlkvist. Han säger att ett aktivt redaktörskap ligger bakom första veckans tunga debattörer.


Ämnen i artikeln:

Metro

I morgon är det en vecka sedan Metros satsning på opinionsmaterial för första gången nådde sina läsare. Metro Debatt vänder sig till en yngre och urban målgrupp.

Debattörerna har också blivit allt ”tyngre” under veckan som gått. I går stod Fi:s Sissela Nordling Blanco och Gudrun Schyman för ett inlägg och i dag var det utrikesminister Margot Wallströms tur.

Pontus Ahlkvist är debattredaktör för Metro Debatt.

– Vi har fått ett jättebra genomslag. Det är många som har hört av sig och vill bli publicerade, säger han till Dagens Media.

Hur har debattklimatet varit första veckan?

– Det har funkat över förväntan och vi har haft ett högt tempo och repliker varje dag. Vi har kunnat hålla igång debatter i flera dagar, säger han.

Hur har responsen varit?

– Mitt intryck är att det inom branschen varit enbart positiva reaktioner. Vi har haft ett stort inflöde med material från organisationer, politiker och andra.

I dag publicerade ni en text skriven av utrikesminister Margot Wallström. Hur får ni tag i era debattörer?

– Jag vill inte kommentera hur dialogen med Margot Wallström sett ut. Men jag kan säga att rent allmänt så jobbar vi med ett aktivt redaktörskap. Vi ringer bland annat till intressanta personer och ber om texter.

Hur har Metro Debatt påverkat Metros trafik?

– Jag får inte nämna några siffror, men vi är mycket nöjda trafikmässigt med första debattveckan. Vi har ökat trafiken.

Har ni några fler tunga debattörer på gång?

– I morgon kommer en jätteintressant text. Jag kan inte avslöja från vem, men den är skriven av en ung politiker som jag tror kommer ha stort inflytande i framtiden.

Hur känns det för dig på nya jobbet en vecka efter lanseringen?

– Jag har ju varit igång en månad redan. Men Metro är en kul arbetsplats, det är bra fart på nyhetsarbetet. Sen är det alltid kul att få komma in och starta upp något nytt, säger Pontus Ahlkvist.

 

LÄS ÄVEN:

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.