Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Metro mot strömmen

Publicerad: 14 Maj 2010, 06:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Metro lanserar en ny fredagsbilaga - men utan skvaller. "Vi vill vara mer eleganta" säger chefredaktören Per Gunne.


Skvaller och kändisnyheter har den senaste tiden fått allt större utrymme i tidningarnas fredagsbilagor. Ett exempel är Expressen ”Extra”, som både i ton och form påminner om en traditionell skvallertidning.

Metro, som i dag lanserar nya bilagan ”Metro wkd”, gör tvärtom, menar chefredaktören Per Gunne.

– De andra fredagsbilagorna har tagit skvallerspåret, vi vill vara lite mer eleganta och moderna och göra tvärtom, säger han.

Varför?

– Det passar bättre in i vår profil som en ung morgontidning.

”Metro wkd” ska, enligt Per Gunne, ta upp ”kittlande ämnen, men i en snygg kostym”.

– De första skisserna såg förjävliga ut, som en konstkatalog för 60-åringar. Vi ville ha mer energi. Nu håller fast vid Metros koncept som är mycket läsning på varje sida men i form av korta texter. Vi har samma typsnitt som huvudtidningen men endast färgerna rött och svart för att göra det lite mer elegant, säger han.

Ansvarig för tidningen är nöjeschefen Pontus Hammarlund.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.