Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Metro lanserar internationell filmtävling

Publicerad: 27 April 2010, 04:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Nu rullar Metro ut den globala tävlingen Metro Video Challenge.


Metro Video Challenge följer samma upplägg som Metro Photo Challenge, där nationella finalister tas fram och skickas vidare till den globala finalen. Tävlingen riktar sig till amatörer och de tre tävlingskategorierna är: My fun, My city och Me and my friends.

– Tävlingen ska via kampanjsajten kopplas intimt samman med de sociala medierna. I de sociala medierna, på Facebook och bloggar är det individen som står i centrum. Det för vi över till tävlingen och trattar ner det i de här tre kategorierna, säger Christian Quarles, global marknadsdirektör för Metro.

En lokal jury tar fram finalisterna för varje tema och sedan är det läsarna som bestämmer vilka tre finalister som ska skickas till den globala finalen där en jury väljer ut de slutgiltiga tre vinnarna. Juryn leds av svenske Jonas Åkerlund och han får sällskap av regissörerna Andrew Lau, Simon Bross och Yuri Grymov. Den femte jurymedlemmen är Ned Ehrbar, Hollywood-korrespondent för Metro World News.

De tre vinnarna får en resa till valfritt Metro-land och blir intervjuade och får exponering i 18 av de länder där Metro ges ut. I Sverige kostar man på vinnaren lite extra och visar filmen, eller i fall den är för lång, en sammanfattning av den i TV3 och TV6.

– Metro har en strategi att satsa mer på globala event, snarare än lokala. Metro Video Challenge är ytterligare ett steg i den riktningen.

Vad har ni för ambitioner med tävlingen?

– Vi hoppas på att få samma engagemang som för Photo Challenge men det är svårt att sätta upp målsättningar med tanke på att det är första gången vi genomför det här. Men vi hoppas mer på kvalitet än kvantitet.

På måndag nästa vecka drar lanseringskampanjen för tävlingen i gång. Metro kommer att synas i sina egna kanaler i MTG-nätverket, främst i TV3 och TV6, MTG Radio och i den egna tidningen. Mattias Frodlund, Art Director på Morris Pinewood Stockholm har gjort kampanjen.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.