Dagspress
Metro köper i Mexico
Publicerad: 12 juli 2010, 06:01
Efter att ha sålt flera förlustbringande verksamheter är Metro International nu i köpartaget.
Metro International har tidigare sålt tidningsinnehav i bland annat USA, Grekland och Italien.
Marknader som alla kostat Kinnevikbolaget stora pengar i förluster. Metro Spanien fick skrotas – då inga köpare eller fusionsmöjligheter fanns.
I dag tillkännager Metro International att bolaget ökar sitt ägande i den delägda tidningen Publimetro – en tidning som nådde vinst två år efter lanseringen 2007.
– Publimetro Mexico är en framgångssaga och har uppnått en stark position på en konkurrensutsatt marknad, säger Per Mikael Jensen, vd för Metro International i ett pressmeddelande.
Säljaren är Torraco Investments som i dagsläget äger 23,54 procent av akterna värderade till 5,15 miljoner dollar – motsvarande 37,8 miljoner kronor.
Metros bud gäller minst 15 procent av det totala antalet aktierna i Publimetro. I affären ingår även att en tredje ägare köper resten av Torraco Investments andel.
Publimetro har en upplaga på 180 000 exemplar dagligen i Mexico City och Monterrey och renderade intäkter på 7,8 miljoner euro 2009, vilket motsvarar 66,9 miljoner kronor.