Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Metro gör VM-magasin

Publicerad: 7 Maj 2018, 06:09
Uppdaterad: 7 Maj 2018, 11:12

Filip Häggberg, redaktör för VM-magasinet, och Thomas Eriksson, publisher på Metro Media House.

Metro gör som kvällstidningarna inför stundande fotbolls-VM: "Jag har läst dem i alla år. De är ofta bra, men alltid väldigt dyra", säger publishern Thomas Eriksson.


Ämnen i artikeln:

Metro

Aftonbladet och Expressen har under flera år låtit sina läsare ladda upp inför diverse världsmästerskap, olympiska spel och ligastarter i en rad olika sporter med magasin.

Nu väljer Metro att, inför kommande fotbolls-VM i Ryssland, haka på den trenden.

Magasinet, som bland annat innehåller intervjuer, stort Sverige-fokus och analyser av alla VM-lag, kommer att vara helt gratis och distribueras via landets fristående sportbarer. Sammanlagt kommer det att finnas tillgängligt på 55 platser runt om i landet.

– Vi är stolta att återigen kunna erbjuda marknaden en högkvalitativ produkt utan någon betalningsspärr. Vi kan därigenom säkra en hög räckvidd. Vår unika distributionskanal ger annonsörerna stark penetration i en relevant målgrupp. Det skall ge bra värde tillbaka på deras investering, säger Martin Hjorth, försäljningsdirektör, Metro Media House, i en kommentar.

Metros publisher Thomas Eriksson menar att konkurrensen från kvällstidningarnas VM-magasin är hård.

– Jag har läst dem i alla år. De är ofta bra, men alltid väldigt dyra. Jag ser ingen anledning att köpa någon av dem nu när vi kommer att göra ett minst lika bra magasin, som är helt gratis, säger han i ett pressmeddelande.

Enligt ett pressmeddelande ska tidningens VM-magasin tryckas i Sveriges största upplaga.

Det är första gången Metro gör ett magasin om fotboll. Sedan tidigare har de däremot gjort mode- och studentmagasin.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev