Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Metro gör ny landsortsoffensiv

Publicerad: 27 Mars 2012, 07:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Under 2010 drog sig Metro ur ett antal mindre orter för att fokusera på storstäderna. Nu kan dagensmedia.se avslöja att de gör en ny framstöt – via ett franchiseavtal med Värmlands Folkblad.


Ämnen i artikeln:

Metro

I november 2010 la Metro om sin strategi och drog in många upplagor ute i landet för att istället stärka sig i storstadsregionerna. Men Metro har inte släppt tanken på att vara en plattform också för riksannonsörerna och startar nu lokala franchisesamarbeten. Först ut är Värmlands Folkblad. 

– Den stora skillnaden nu från vårt tidigare samarbete med VF är att de kommer att producera hela tidningen. Tidigare hade de bara en sektion i Metro kallad Insticket. Med den här lösningen får de en helt annan möjlighet att utveckla sin affär, säger Andreas Ohlson, vd för Metro Sverige.

Ulrika Obstfelder Peterson, vd för Värmlands Folkblad, säger:

– Metro Värmland kommer innehålla vårt lokala material, blandat med Metros riksmaterial. Eftersom vi nu har tillgång till hela tidningen kan vi erbjuda annonsörerna mer utrymme för sina kommersiella budskap.  

Blir Metro Värmland kommersiellt framgångsrik får Metro en del av vinsten. Metro Värmland ger också Metro Sverige räckvidd utanför storstadsregionerna som de saknat sedan 2010.

– Det här är första steget i en långsiktig strategi. Om vi kan ha ett tiotal franchisetagare i Sverige så skulle det vara ett välkommet räckviddstillskott för annonsörer som vill nå utanför storstäderna, säger Andreas Ohlson.

På frågan om hur annonsutrymmet ska fördelas, om Metros riksannonsörer vill in i tidningen, säger Ulrika Obstfelder Peterson.

– Då tar vi en diskussion med Metro som gör att både vi, Metro och annonsören tjänar på affären.

Andreas Ohlson:

– Det är VF som bestämmer över annonsutrymmena, det är ju deras tidning. 

Hur ser konkurrenssituationen ut på gratistidningsmarknaden i Karlstad?

– Metro blir den enda dagligt utgivna gratistidningen i området. Det här är också det absolut billigaste och mest effektiva sättet att starta upp en lokal gratistidning.

Vilka andra orter sneglar ni på för den här franchiselösningen?

– Ju större orter desto mer intressant är det ju förstås. Vi vill få ut varumärket Metro utanför storstadsregionerna och återvända till de orter där de har saknat oss.

I samband med nylanseringen utökas också antalet tidningsställ i Karlstadområdet från 50 till 100 stycken.  Tidningens upplaga blir mellan 10 000 och 15 000 ex.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.