onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Metro gör hälsosatsning med Prins Daniel och Carolina Klüft

Publicerad: 16 januari 2017, 07:44
Uppdaterad: 16 januari 2017, 07:54

Metros etta idag 16 jan.

Idag inleder Metro en ny storsatsning på barn och ungdomars hälsa, och ettan pryds av ett öppet brev från Prins Daniel och Carolina Klüft.

Ämnen i artikeln:

Metro

AT


Med start idag måndag 16 januari rullar Metro ut sitt samarbete med organisationen GEN-PEP, som Kronprisparet är initativtagare till. Bakom står även ledande företag, stiftelser och ideella organisationer.

Varje måndag kommer Metro under vinjetten Metro Hälsa att publicera konkreta tips på hur barn och ungdomar kan leva ett mer hälsosamt liv.

Idag har ett öppet brev från Prins Daniel och Carolina Klüft tagit över Metros etta, som inleds med orden: ”Våra levnadsvanor riskerar bokstavligen att ta död på oss och det är hög tid att ta problemet på allvar!”

– Vi i är mycket stolta över att presentera Carolina Klüft och Prins Daniel till Metro. Allra mest stolta är vi dock över satsningen i sig. Metro är Sveriges överlägset största dagstidning – den används varje dag som del i undervisningen i svenska skolor och den läses av elevernas föräldrar i fikarum och vardagsrum, säger Metros chefredaktör Eric Ljunggren i ett pressmeddelande.

– Sverige är i dag ett av Europas mest stillasittande länder och endast var åttonde 13-åring rör på sig tillräckligt mycket varje dag. Vi vill – och vi kan – påverka det, fortsätter han.

Metros marknadschef Karin Österman säger att samarbetet med GEN-PEP är en självklarhet som ligger helt i linje med den hälsosatsning som ligger framför Metro under 2017.

– Frågan är inte bara viktig, den är även självklar. Att GEN-PEP dessutom väljer Metro som kanal för att nå ut gör oss stolta, kommenterar hon.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev