Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Medier avslutar prinsessjakt

Publicerad: 27 April 2010, 06:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Expressen och Aftonbladet respekterar prinsessan Madeleines vädjan om att bli lämnad i fred.


Ett massivt medieuppbåd väntade på prinsessan Madeleine när hon anlände till New York - men ingen lyckades få en kommentar, rapporterade TT i lördags.  

Igår cirkulerade det också uppgifter i flera medier att kvällspressen, bland annat, fortsatte jaga prinsessan Madeleine även efter att hon lämnat flygplatsen.

– Fotografer kommer att följa Madeleine i spåren hela tiden, sa Poppe Linge från bildbyrån Hot Gossip till tidningen Metro.

Den fortsatta bevakningen väckte kritik från journalister och bedömare som ansåg att storyn var död. Paul Ronge, pr-konsult och före detta kvällspressjournalist, kallar till exempel de väntande journalisterna "medieslödder" och "yrkets värsta avskrap".

Och nu går både Aftonbladets chefredaktör Jan Helin och Expressens dito Thomas Mattsson och säger att jakten är avslutad.

Thomas Mattsson skriver att Expressen inte ”kommer att följa prinsessan Madeleine hela tiden i New York, även om hennes förehavande här i New York förstås måste nyhetsvärderas fortlöpande också av oss”.

Enligt Jan Helin har Aftonbladet dragit tillbaka teamen i New York.

”Prinsessan har vädjat om lugn och ro under sin vistelse i New York. Aftonbladet kommer att respektera det. Vi kommer inte att bevaka Madeleine i New York med reporter- och fotografteam som försöker få kontakt och fotografera henne på allmän plats”, skriver han.

Thomas Mattsson passar dessutom på att ge en känga till dem som kritiserat mediernas närvaro på flygplatsen i New York.

”Den som på allvar menar att svenska medier inte ska bevaka en möjlig intervjusituation med prinsessan i det läget torde ha mycket lite erfarenhet av nyhetsvärdering, påstår jag”, skriver han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.