Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 9 juni 2021, 12:05
Dagens Medias journalister Leif Holmkvist och Jan Scherman synar den svenska mediepolitiken i ett stort antal artiklar.
Välkommen till en ny temavecka från Dagens Media. Med start idag rullar vi ut Leif Holmkvists och Jan Schermans omfattande granskning av partierna och deras mediepolitik. Först ut är en intervju med SD:s partiledare Jimmie Åkesson och ett samtal med förre näringsministern Björn Rosengren om Telia-affären.
Ämnen i artikeln:
SverigedemokraternaSocialdemokraternaMiljöpartietKristdemokraternaModeraternaTeliaTV4Tema: Politik, demokrati och affärerVid åtta tillfällen under 2021 gör Dagens Media fördjupande temaveckor för våra prenumeranter, då vi kopplar greppet om några av branschens viktigaste områden. Satsningen på temaveckor är en av flera nya koncept som Dagens Media har dragit i gång i år för att utveckla den fördjupande journalistiken (läs mer här).
Den här veckan är det dags igen. Journalisterna Leif Holmkvist och Jan Scherman djupdyker i temat mediepolitik, demokrati och global konkurrens för Dagens Medias räkning. Dessutom analyserar Stefan Melesko hur mediemakten ser ut i Sverige i dag.
Här är några av de saker som kommer fram under vårens allra sista temavecka:
Har du ingen prenumeration på Dagens Media? Då kan du teckna en här.
Vill du debattera mediepolitik, demokrati och global konkurrens? Tveka inte att kontakta oss med ett förslag på ett debattinlägg. Du hittar våra kontaktuppgifter här eller skriv i formuläret här.
Vecka 5: Digitala prenumerationer och abonnemang
Vecka 10: Framtidens annonsmarknad
Vecka 15: Tv-marknadens omvandling
Vecka 20: Martech, adtech och mediatech
Vecka 24: Mediepolitik, demokrati och global konkurrens
■ Mediepolitik, demokrati och global konkurrens i fokus under Dagens Medias temavecka
■ Forskaren om SD:s kultur- och mediepolitik: ”De moraliserar en hel del i kulturdebatten”
■ Medie-enkäten del 1: Här är de viktigaste mediefrågorna för partiernas mediepolitiker
■ Förre näringsministern Björn Rosengren: ”Nu säger jag för första gången i klarspråk att Telia ska sälja TV4”
■ Stefan Löfven talar ut om mediepolitiken: ”Angreppen på medierna blir en valfråga”
■ Medie-enkäten del 2: Partiernas mediepolitiker om public service utveckling
■ Därför vill S ha kulturministerposten – trots avsaknad av mediepolitiskt program
■ Här är Socialdemokraternas resa mot ett icke-existerande mediepolitiskt program
■ Medie-enkäten del 3: Partiernas mediepolitiker om mediestödets framtid
■ Liberalerna: ”Ett brett public service och en levande press är bästa motmedlet mot sociala medier”
■ Stefan Melesko: Så ser mediemakten ut i Sverige idag
■ Olle Wästberg i samtal med Jan Scherman: ”Public service oberoende ska grundlagsfästas”
■ Amanda Lind: ”Förändringar av press- och mediestödet måste ske stegvis”
■ Medie-enkäten del 4: Partiernas mediepolitiker om nätjättarnas dominans
■ Leif Holmkvist: ”Om Moderaterna utformar sin mediepolitik som 'SD light' spelar de bort sina förhandlingskort”
■ Moderaterna vill sälja Telia – här är partiets färska mediepolitiska rapport
■ Telia har ändrat färdriktning – kan vara på väg att sälja TV4 efter interna motsättningar
■ Telia: ”Inte aktuellt att sälja TV4”
■ Medie-enkäten del 5: Så vill riksdagspartierna förändra kulturpolitiken
■ Sofia Wadensjö Karén om M:s skrotningsförslag: ”Handlar om något större än UR:s existens”
■ TU välkomnar flera av M-förslagen: ”Låter lovande”