Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Mediepolitik, demokrati och global konkurrens i fokus under Dagens Medias temavecka

Publicerad: 9 juni 2021, 12:05

Dagens Medias journalister Leif Holmkvist och Jan Scherman synar den svenska mediepolitiken i ett stort antal artiklar.

Välkommen till en ny temavecka från Dagens Media. Med start idag rullar vi ut Leif Holmkvists och Jan Schermans omfattande granskning av partierna och deras mediepolitik. Först ut är en intervju med SD:s partiledare Jimmie Åkesson och ett samtal med förre näringsministern Björn Rosengren om Telia-affären.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaSocialdemokraternaMiljöpartietKristdemokraternaModeraternaTeliaTV4Politik, demokrati och affärer

Vid åtta tillfällen under 2021 gör Dagens Media fördjupande temaveckor för våra prenumeranter, då vi kopplar greppet om några av branschens viktigaste områden. Satsningen på temaveckor är en av flera nya koncept som Dagens Media har dragit i gång i år för att utveckla den fördjupande journalistiken (läs mer här).

Den här veckan är det dags igen. Journalisterna Leif Holmkvist och Jan Scherman djupdyker i temat mediepolitik, demokrati och global konkurrens för Dagens Medias räkning. Dessutom analyserar Stefan Melesko hur mediemakten ser ut i Sverige i dag.

Här är några av de saker som kommer fram under vårens allra sista temavecka:

Jimmie Åkesson gillar Allsång på Skansen och vill ha ett starkt public service.

Kristdemokraterna vill skala bort ”krimskramset” och skapa ett smalare public service.

Moderaterna är kluvna i tv-frågan och sliter med att få ihop sitt mediepolitiska program.

Och Socialdemokraterna är så vilsna i mediepolitiken att vi var tvungna att fråga statsminister Stefan Löfven.

Liberalerna vill ha en förhandlingsperson som enar partierna och branschen om mediestödet. Så vi frågade kulturminister Amanda Lind om hur nästa medieutredning ska se ut.

Vi frågar andra också, för i nästa val går SD på offensiven och verkar veta vad de vill: Slå ihop public servicebolagen, kapa kostnader, höj kvaliteten och vässa fram det svenska i utbudet, som ska granskas av ett vetenskapsråd med ett eget program för fällningar.

Och så avslöjar vi vad Telia tänker göra med TV4.

Har du ingen prenumeration på Dagens Media? Då kan du teckna en här.

Vill du debattera mediepolitik, demokrati och global konkurrens? Tveka inte att kontakta oss med ett förslag på ett debattinlägg. Du hittar våra kontaktuppgifter här eller skriv i formuläret här.

Här är Dagens Medias temaveckor under våren

Vecka 5: Digitala prenumerationer och abonnemang

Vecka 10: Framtidens annonsmarknad

Vecka 15: Tv-marknadens omvandling

Vecka 20: Martech, adtech och mediatech

Vecka 24: Mediepolitik, demokrati och global konkurrens

Alla artiklar i serien Politik, demokrati och affärer

Mediepolitik, demokrati och global konkurrens i fokus under Dagens Medias temavecka 

Jimmie Åkesson i samtal med Jan Scherman: ”Public service har ett ansvar att sätta vår svenska kultur i fokus” 

Forskaren om SD:s kultur- och mediepolitik: ”De moraliserar en hel del i kulturdebatten” 

Medie-enkäten del 1: Här är de viktigaste mediefrågorna för partiernas mediepolitiker 

Jan Scherman: Förre näringsministern Björn Rosengren: ”Nu säger jag för första gången i klarspråk att Telia ska sälja TV4”

Förre näringsministern Björn Rosengren: ”Nu säger jag för första gången i klarspråk att Telia ska sälja TV4”
Stefan Löfven talar ut om mediepolitiken: ”Angreppen på medierna blir en valfråga”

Medie-enkäten del 2: Partiernas mediepolitiker om public service utveckling
Därför vill S ha kulturministerposten – trots avsaknad av mediepolitiskt program 

Här är Socialdemokraternas resa mot ett icke-existerande mediepolitiskt program
Medie-enkäten del 3: Partiernas mediepolitiker om mediestödets framtid
Liberalerna: ”Ett brett public service och en levande press är bästa motmedlet mot sociala medier”

Stefan Melesko: Så ser mediemakten ut i Sverige idag
Olle Wästberg i samtal med Jan Scherman: ”Public service oberoende ska grundlagsfästas”
Amanda Lind: ”Förändringar av press- och mediestödet måste ske stegvis”

Medie-enkäten del 4: Partiernas mediepolitiker om nätjättarnas dominans
Leif Holmkvist: ”Om Moderaterna utformar sin mediepolitik som 'SD light' spelar de bort sina förhandlingskort” 

Moderaterna vill sälja Telia – här är partiets färska mediepolitiska rapport

Telia har ändrat färdriktning – kan vara på väg att sälja TV4 efter interna motsättningar 

Telia: ”Inte aktuellt att sälja TV4” 

Medie-enkäten del 5: Så vill riksdagspartierna förändra kulturpolitiken
Sofia Wadensjö Karén om M:s skrotningsförslag: ”Handlar om något större än UR:s existens”
TU välkomnar flera av M-förslagen: ”Låter lovande” 

 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.