Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Medieorden på årets nyordslista

Publicerad: 27 December 2019, 07:32

I år tar orden deepfake, hybridkrig och animoji plats på nyordslistan.

Deepfake, hybridkrig och animoji. Det är några av de ord som slagit igenom i år och nu hamnar på Språkrådets och Språktidningens nyordslista.


Ämnen i artikeln:

SpråkrådetSpråktidningen

Språktidningens och Språkrådet tar varje år fram en nyordslista med ett trettiotal ord som skapats eller fått genomslag under året. På fredagsmorgonen presenterades de 35 ord som under 2019 anses ha ökat i användning.

Den tydligaste trenden på nyordslistan är rör ord kopplade till miljö- och klimatfrågor. Bland dem finns Gretaeffekten, grönt körfält, klimatdiktatur, klimatnödläge, klimatstrejk, smygflyga och tågskryta.

Men på listan märks också flera ord som har en koppling till den debatt om propaganda och desinformation som pågått de senaste åren. Ett exempel är deepfake, som beskrivs som video, bild eller ljud där innehållet manipulerats på ett sätt som gör förvanskningen svår att upptäcka.

En av årets mest uppmärksammade deepfake-videos var den på Facebook-grundaren Mark Zuckerberg. Filmen spreds – och fick ligga kvar – på det egna sociala medier-nätverket Instagram.

Ett annat nyord på samma tema är hybridkrig, vilket avser ett krig som förs i det dolda utan en väpnad konflikt ”där falska informationskampanjer och cyberattacker är några av de metoder som används för att göra skada på ett land”.

Animoji är ytterligare ett exempel på ett medieord som tagit plats på nyordslistan. Animoji, som är en ihopslagning av animated emoji, beskriver en emoji som skapats för att efterlikna en persons ansikte.

Här hittar du 2019 års nyordlista.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SpråkrådetSpråktidningen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.