Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Medieköparna kritiska mot mediernas TS-avhopp

Publicerad: 21 Februari 2014, 09:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:46

Expressen är den senaste i raden av stora tidningar som lämnar TS. Nu får beslutet kritik både från mediebyråer och branschorganisationer.


Ämnen i artikeln:

Tidningsstatistik

Som Dagens Media berättade tidigare i dag har Expressen, precis som koncernsystrarna Dagens Industri och Dagens Nyheter, valt att gå ur TS.

Därmed följer Expressen också efter värsta konkurrenten Aftonbladet, som gick ur TS för ett par år sedan.

Monica Tuominen, printchef på Maxus, är kritisk till Expressens beslut.

– Jag tycker att det är väldigt synd att Expressen går ur nu. Jag hoppas att medierna inser hur relevanta och viktiga TS är eftersom att de hjälper oss att ta fram en branschstandard, säger hon till Dagens Media.

OMD:s printchef Ulrika Jangblad är av en liknande åsikt.

– Jag tycker att det är jättesynd att printmedierna och de här stora tidningskoncernerna inte kan försöka ta en enad front. Man kan tycka vad man vill om både Orvesto och TS men de är de enda gemensamma mätverktygen vi har, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Som printchef är min uppgift och vision att slåss för printmediernas positiva egenskaper, både internt gentemot kunder. Det är tråkigt att inte tidningarna kan göra samma sak.

När tidningarna väljer att gå ur TS blir transparensen mindre – och mediebyråernas jobb svårare.

– Man går ju inte ur TS för att man får bättre siffror än någonsin utan naturligtvis handlar det om att siffrorna går ner, vilket vi redan vet att de kommer att göra. När medierna går ur TS blir vi tvungna att jämföra äpplen och päron istället för äpplen och äpplen. TS är en kvalitetsstämpel och det är jättetråkigt att man går ifrån det, säger Ulrika Jangblad.

Samtidigt blir det allt svårare för TS att vara relevant i takt med att de stora drakarna hoppar av.

– Därför hoppas jag att aktörerna som hoppat av kommer tillbaka, säger Monica Tuominen.

Är det dags att lägga ner TS?

– Nej. Däremot måste ett bolag som TS precis som medierna anpassa sig till det nya medielandskapet men det arbetet har TS redan påbörjat. De håller på med ett ganska stort förändringsarbete nu vilket kommer göra att TS blir med mediestatistik än tidningsstatistik, så den insikten har man själv, säger Ulrika Jangblad.

Inte heller Monica Tuominen tycker att det är dags att lägga ner TS.

– Nej, det är det inte. Både byråerna och annonsörerna vill behålla TS, säger hon.

Något som Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, håller med om.

– Det är väl aldrig kul att medier inte är fullt transparanta i vad de kan leverera i form av läsare. Att Expressen lämnar handlar väl också mycket om att konkurrenten (Aftonbladet) gjorde det för några år sen, säger han och fortsätter:

– Tiden har sprungit i kapp TS något. Men det finns alltid en risk när medier generellt väljer att mörka sina siffror, och det kan nog slå tillbaka, i form av att annonsörer kanske ser med viss misstänksamhet mot papperstidningar. Medier ska vara transparanta, och om annonsörer efterfrågar mått så tycker jag att man ska leverera det.

Anders Ericson höjer också ett varningens finger till tidningscheferna.

– Läsandet minskar, så är det, men inte alls i samma utsträckning som annonsvolymen. Läsandet av papperstidningar kanske har minskat med åtta, tio procent, medan annonsvolymen minskat med 20-25 procent. Det tror jag att chefredaktörerna kanske borde fundera på.

Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner är inte förvånad över Expressens avhopp.

– Jag vet inte varför de tar beslutet nu, men Aftonbladet är ju inte med sedan ett tag. Jag tycker att det är olyckligt att de gör det innan det finns något nytt, i synnerhet när Expressen är med och tar fram den nya piloten (det "varumärkeskort" som TS just nu utvecklar, reds anm.).

TS har ju fått kritik från de tidningar som tidigare lämnat, håller du med om att TS är en dålig måttstock?

– Ja, det håller jag med om. Men jag ser positivt på att de tar fram ett bättre system med nya TS, där man kan välja att redovisa alla ytor man har tillsammans, både digitalt och print, och få en helhetssyn, säger Staffan Slörner och fortsätter:

– Det är också viktigt att alla mäter på samma sätt, annars blir det fel. Upplaga är rätt ointressant idag, men samtidigt så måste man ha en uppfattning om upplagan då den är grunden till att räckviddsmått och andra typer av mått ska fungera.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Tidningsstatistik

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.