Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mediekompaniet: "Många tror att print är dött, men vi har kunnat bevisa motsatsen"

Publicerad: 22 April 2015, 12:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

Mediekompaniet säljer mer printannonser än tidigare medan kurvan går neråt för de flesta. Enligt Staffan Mattsson, affärsutvecklare på Mediekompaniet, beror det på den "frekvensmodell" som företaget har utarbetat.


Dagens Media har tidigare skrivit att nedgången för printannonseringen fortsätter. Enligt Mediebyråbarometern har medieinvesteringarna i print inte varit så här låga sedan 2007.

Enligt Staffan Mattsson, affärsutvecklare på Mediekompaniet, skiljer sig företaget från mängden.

– Våra kunder köper mer annonser av oss än de har gjort tidigare. Det är lite unikt. Tittar man på alla andra ägare och medieföretag som jobbar med print så går det åt andra hållet, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Många tror att print är dött men vi har kunnat bevisa motsatsen. Printen lever, ger effekt och är bra för annonsörer. Det är bara det att vi har paketerat det lite annorlunda och byggt upp en ny prismodell.

Mediekompaniets ökade annonsförsäljning i print beror, enligt Staffan Mattsson, på den frekvensmodell som Mediekompaniet har infört. Kort sagt handlar det om att få upp annonsörernas ögon på att det kan finnas fördelar med att annonsera lika frekvent i printprodukter som i tv.

Det har skett genom bland annat erbjudanden där annonsörerna har betalar för ett införande i tidningen och får ett gratis införande på köpet.

– Plötsligt kunde annonsörer köpa två helsidor istället för en. De behövde inte betala, men många kom tillbaka och såg att det var bra att köpa frekvent i print, säger Staffan Mattsson och fortsätter:

– Nu har vi plötsligt över hundra annonsörer som köper frekvent. Vi har gjort en prismodell som gör att man inte tar lika mycket betalt för det tredje införandet. Vi har också sänkt priset på annonsering i till exempel måndagstidningen så fler kan köpa annonser där. Det handlar om utbud och efterfrågan.

Mediekompaniet har också utarbetat en ny metod i möten med potentiella kunder. Staffan Mattsson säger att de flesta mediebyråer inte har tid att sitta och prata med säljare i en timme.

– Jag har träffat tusentals säljare och 85 – 90 procent av alla möten med dem är dåliga. De har alldeles för långa möten med mycket skitsnack. Det har vi också ändrat på. Våra möten med annonsörer är femton minuter. Det gör att vi har vunnit annonsörernas förtroende.

Tror du att fler papperstidningar skulle kunna räddas om fler gjorde så här?

– Ja, absolut. När vi började hade vi fem annonsörer som hade köpt mer än ett införande per vecka. Nu, ett och ett halvt år senare, har vi över hundra annonsörer och upp till trehundra kampanjer som går frekvent i olika tidningar.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.