Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Medieinvesteringarna minskar

Publicerad: 11 mars 2014, 07:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:45

Investeringarna via mediebyråerna backar med drygt 1 procent i februari jämfört med samma månad förra året, enligt Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometern

För printmedier fortsätter den nedåtgående trenden. Kategorierna populärpress och fackpress backar med drygt 17 procent. För populärpress överstiger siffran den totala nedgången för 2013.

Även totalinvesteringarna i dagspress backar, trots OS i Sotji.

– Dagspress som klarade sig bättre i januari är på bred nedgång igen i februari. Månaden summeras med ett tapp på 8 procent där kvällspressen, trots en sportmånad med OS, tappar mest med 11 procent. 2014 är ett stort sportår och utfallet i februari skapar en viss osäkerhet i hur året skall utvecklas, säger Mikael Ekelöf, vice vd på Starcom, i ett pressmeddelande.

Mediekategorin radio fortsätter tappa i februari och enligt Mikael Ekelöf är det är svårt att härleda de underliggande trenderna.

– Det nationella lagret har ökat både för SBS och MTG Radio och trots det redovisar de en hög utförsäljningsgrad. Det leder således till slutsatsen att den lokala marknaden blir allt svagare.

Hittills har medieinvesteringarna i år ändå ökat med omkring en procent jämfört med samma period 2013.

Det är kategorin internet som växer mest i februari månad. Tillväxten för internet har uppmätts till 6 procent och tvåa på listan kommer tv med en tillväxt på 2 procent.

– Den försiktiga ökningen i medieinvesteringar hittills i år återspeglar till viss del den förbättrade ekonomiska konjunkturen. Variationerna är dock väldigt kraftiga för respektive mediekategori vilket är normalt för februari som generellt har relativt låga volymer. Mediekategorin internet ligger fortsatt på en stabil hög nivå och hjälps av ökande investeringar i mobil annonsering som redovisas i den kategorin, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, i pressmeddelandet.

Pär Ullrich

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News