Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Medieinvesteringarna i print har inte varit så låga sedan 2007

Publicerad: 10 Mars 2015, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Nedgången för printkategorierna fortsätter och har inte varit på så låg nivå sedan Mediebyråbarometern lanserades 2007.


Medieinvesteringarna som förmedlas via Sveriges Mediebyråer medlemmar uppgick till drygt 915 000 miljoner kronor i februari, vilket är en minskning på 0,4 procent jämfört med samma månad förra året.

Bäst gick utomhus/trafikreklam samt internet och sök.

För print ser det däremot mycket dystert ut. Samtliga printkategorier backade i februari och medieinvesteringarna i print har inte varit så låga sedan Mediebyråbarometern lanserades 2007.

– Trenden för utomhusmediet är mycket stark. 2014 var ett år med stark tillväxt, och 2015 har börjat på samma sätt. En hypotes till detta är att när tv-tittandet sjunker söker sig annonsörer till andra mediekanaler med hög räckvidd, och då är utomhus en stark kanal, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

När det gäller print är det kvällspressen som tappar mest, 37 procent.

Men även dagspress storstad, fackpress, populärpress och dagspress landsort backade i februari.

Även bio har haft det tufft. Där minskade investeringarna med 21,7 procent i februari.

För tredje månaden i rad minskar även investeringarna i tv (-16 procent i december, -12 procent i januari och -9,5 procent i februari).

– Tv fortsätter att tappa stora pengar. Detta trots att delar av prishöjningen i tv har slagit igenom i februari. Mars kommer att bli en nyckelmånad för tv-mediet eftersom samtliga prishöjningar då slår igenom fullt ut. Det återstår då att se huruvida prishöjningarna då kan kompensera för det minskade utbudet i tv, säger Jochum Forsell, vice vd på IUM, i ett pressmeddelande.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.