Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mediehusen riskerar tappa varannan annonskrona

Publicerad: 31 Mars 2020, 05:52

Flera av Sveriges mediehus väntar stora annonsras under april.

Foto: Janne Næss

Svenska mediehus befarar att de annonsintäkterna kommer att minska med uppåt 50 procent i april.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetTU

Flera mediehus uppskattar att intäkterna från annonssidan kommer att minska med 41-50 procent under april månad, jämfört med samma period föregående år. 

Det visar en färsk undersökning som TU – Medier i Sverige har låtit göra bland medlemmarna. Enkäten genomfördes via webben den 26-27 mars 2020 bland tretton av Sveriges största mediehus. Elva mediehus som ger ut tryckta och digitala storstads-, landsorts- och gratistidningar besvarade enkäten.

LÄS MER: Veckans viktigaste branschnyheter

Undersökningen visar att:

Fyra av mediehusen tror att deras annonsintäkter kommer att minska med 41-50 procent i april, jämfört med motsvarande månad i fjol.

Tre mediehus uppskattar april månads minskning till 31-40 procent.

Två mediehus uppskattar sina respektive annonstapp till 51-60 procent.

Två mediehus tror att april månads minskning hamnar mellan 21 och 30 procent.

Dessutom befarar fyra av mediehusen att annonsintäkterna riskerar att rasa med 31-40 procent på helåret. Ytterligare fyra mediehus spår att intäkterna kommer att falla med hela 41-50 procent. Ett mediehus uppskattar att tappet kan bli så dramatiskt som 61-70 procent. Resterande två mediehus uppger att de inte kan uppskatta annonsutvecklingen i detta osäkra läge. 

I en tidigare preliminär analys av läget uppskattade TU att annonsintäkterna minskat med 30 till 60 procent

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronavirusetTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.