Dagspress
Medieforskaren om plattformstjänsternas affärsmodell: ”Inte hållbar”
Publicerad: 29 september 2020, 09:30
Jonas Ohlsson forskar bland annat inom medieekonomi och mediestruktur vid Nordicom, som är knutet till Göteborgs universitet. Han menar att det främst är innehållsproducenterna som är förlorare i det allt mer plattformsdrivna medielandskapet. Foto: Lars Lanhed
Innehållsproducenter, såsom tidskrifts- och magasinsmakare, är de stora förlorarna i det allt mer plattformsdrivna medielandskapet, enligt medieforskaren Jonas Ohlsson på Nordicom. ”Det uppstår spänningar där producenterna ofta tycker att distributörerna betalar för dåligt”, säger han till Dagens Media.
Medieforskaren Jonas Ohlsson vid Nordicom menar att prenumerationstjänster som till exempel Readly är den nya länken mellan innehållsproducenter och användare.
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 897 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 6 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.