Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Medieforskaren om plattformstjänsternas affärsmodell: ”Inte hållbar”

Publicerad: 29 September 2020, 09:30

Jonas Ohlsson forskar bland annat inom medieekonomi och mediestruktur vid Nordicom, som är knutet till Göteborgs universitet. Han menar att det främst är innehållsproducenterna som är förlorare i det allt mer plattformsdrivna medielandskapet.

Foto: Lars Lanhed

Innehållsproducenter, såsom tidskrifts- och magasinsmakare, är de stora förlorarna i det allt mer plattformsdrivna medielandskapet, enligt medieforskaren Jonas Ohlsson på Nordicom. ”Det uppstår spänningar där producenterna ofta tycker att distributörerna betalar för dåligt”, säger han till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

SpotifyNordicomNetflix

Medieforskaren Jonas Ohlsson vid Nordicom menar att prenumerationstjänster som till exempel Readly är den nya länken mellan innehållsproducenter och användare. 

Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Vårt exklusiva magasin

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

SpotifyNordicomNetflix

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.