Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Medieforskaren Charlie Beckett: "Allt är journalistik"

Publicerad: 2 Juli 2013, 10:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:41

Journalistik är allt där människor rapporterar och kommenterar det som händer omkring dem. Det menade den brittiske medieforskaren Charlie Beckett som medverkade i Sveriges Radios seminarium.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013Sveriges Radio

Sveriges Radio har lanserat honom som en av få som följer journalistikens utveckling på djupet i Europa. På tisdagsmorgonen bjöd Sveriges Radio in till ett seminarium på temat "Vinna eller försvinna – hur ser framtiden ut för public service och tidningsbranschen?" med medieforskaren Charlie Beckett, som är verksam vid London School of Economics.

Svensk journalistik står inför samma problem som brittisk press, med ekonomisk kris och förändrade medievanor, menade han.

– Jag är en stor beundrade av svensk nyhetsmedia som har kämpat hårt för att anpassa sig. Men även svenska medier kan bli bättre. Om media ändras så mycket måste vi fundera på vad vi vill ha ut av medierna, av journalistiken. Det här är de gyllene åren för trovärdig journalistik.

Forskning visar att yngre människor i större utsträckning hittar nyheter i sociala medier. Men den visar också att yngre människor är mer attraherade till kända varumärken, såsom exempelvis Svenska Dagbladet.

– Idén om att unga människor springer ifrån traditionella medier är inte sann, men de hittar nyheterna på andra sätt, sade Charlie Beckett.

På frågan hur journalistiken ska finansieras i framtiden svarade han:

– Om jag hade svaret på det skulle jag sitta på ett flygplan bredvid Rupert Murdoch. Folk är mer villiga att betala och det enkla svaret är att det finns inget enkelt svar. En del tidningar som The Gurdian gör allt – säljer appar och matlagningskurser – andra, som The Times har betalväggar. Det kan inte finnas ett enda svar, men journalistik kommer att bli en del i andra affärer, och då blir frågan hur man behåller sitt oberoende.

Efter Becketts anförande följde en paneldebatt med Sveriges Radios vd Cilla Benkö, Aftonbladets publischer Jan Helin och Sydsvenskans politiska chefredaktör Heidi Avellan. Debatten kom främst att handla om vad som egentligen är journalistik och krisen för lokaltidningarna.

Heidi Avellan sade sig vara oroad över krisen för lokalpressen och för demokratin om lokaltidningarna försvagas. Samtidigt passade hon på att ge en känga till Sverige Radio och Cilla Benkö, som hon menade konkurrerar i större utsträckning med lokaltidningarna med sin nya sajt.

– Tittar man på mediehistorien så har det inte alltid varit så att alla städer haft tidningar. Däremot finns det tidningar, bloggar och twitterflöden  som drivs av medborgarna. Det tror jag att vi kommer få se mer av, replikerad Charlie Beckett.

– Men vad är journalistik för dig? Är det bloggar och medborgardrivna tidningar? frågade Heidi Avellan.

– Ja, journalistik är allt där människor rapporterar och kommenterar det som händer omkring dem. Den bästa journalisten är den som är där när bomben exploderar. Folk kommer ändå att gå tillbaka till "riktig" journalistik när de vill ha något trovärdigt. Men vi måste också ställa oss frågan: "vem litar folk på mest?" Det kommer att vara deras kompisar, som de känner. Och vi vill inte att folk ska lita blint på journalister. Nu hittar de information från människor som de litar på mest, sade Charlie Beckett.

Jan Helin höll med om definitionen av journalistik, men menade att man måste bredda begreppet.

– Vad ger värde? Vilka problem löser vi i människors liv. Gör vi inte det är vi ute ur bilden.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.