Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Medieföretagen om SJF:s krav: "Vi är inte förvånade"

Publicerad: 25 November 2015, 09:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Medieföretagens förbundsordförande Charlott Richardson svarar på kravet om att avskaffa bemanningsbolagen.


Ämnen i artikeln:

SJFMedieföretagen

Som Dagens Media tidigare berättat om höll det Svenska Journalistförbundet, SJF nyligen en avtalskonferens för att samla in medlemmarnas krav inför förhandlingarna av nya kollektivavtal.

Ett av kraven som kom fram är att de vill att de interna bemanningsföretagen försvinner helt och hållet.

Motparten Medieföretagens förbundsdirektör Charlott Richardson, säger till Dagens Media att de inte är förvånade över utspelet.

– Vi förstår inte riktigt vad kritiken bottnar sig i. Det är ett vanligt kollektivavtal som vi har tecknat tillsammans med Journalistförbundet. Det här utspelet kommer från SJF:s avtalskonferens. Vi vet inte hur SJFs avtalsyrkanden kommer att se ut – dessa ska presenteras för oss den 11 december, säger hon.

Hur reagerade ni på utspelet?

– Den här kritiken brukar poppa upp lite då och då – så vi är inte förvånade.

Varför tror ni att den här typen av kritik brukar florera?

– Det är svårt att säga. Det är verkar som att det på många ställen gror missnöje från deras sida och att de nu vill de göra sina röster hörda.

En del av kritiken handlar om att man som journalist inte ska sitta som permanent uthyrd, att bruket av bemanningsbolag ökar otryggheten och dumpar villkoren för Sveriges journalister. En kritik som Charlott Richardson inte håller med om.

– Är du anställd av ett bemanningsföretag som har kollektivavtal har du lön, villkor, försäkringar och pensioner som liknar andra bemanningsavtal på arbetsmarknaden.

Finns det någon chans att bemanningsbolagen kan försvinna?

– Vi är av åsikten att bemanningsföretagen i en eller annan form är här för att stanna. Vi ser att redaktionerna gärna använder bemanningsföretag av både praktiska skäl och att det ger en flexibilitet som är mycket uppskattad.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SJFMedieföretagen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev