Mediecheferna: inte vi som ska ta debatten med SD

2010-09-20 09:30  

Dagensmedia.se pratar med några av Sveriges tyngsta mediechefer om vilken roll deras rapportering av Sverigedemokraterna har spelat för partiets valframgång.

Sverigedemokraterna tar med ett väljarstöd på 5,7 procent av valmanskåren 20 mandat i Sveriges riksdag. Inför valet - när opinionsmätningar visade att Sverigedemokraterna började röra sig från marginalen i riktning mot riksdagen – hade landets redaktioner en grannlaga uppgift i att besluta hur de skulle hantera partiet; låta dem ta redaktionell plats med sin politik, eller ignorera deras existens helt och hållet.

Expressen, tillsammans med Aftonbladet, har tagit tydlig ställning mot Sverigedemokraterna – bland annat genom en antikampanj strax innan valet.

Bert Karlsson, före detta partiledare för populistiska Ny Demokrati, sa i SVT:s valvaka att det var ett misstag, att det var något som snarare gjorde väljarna arga – även om han då snarare talade om de etablerade partiernas kampanj mot SD i valrörelsens slutspurt.

– Vi har låtit SD komma till tals i nyhetsförmedlingen och publicerat inlägg på debattsidorna, men vi har också granskat partiets politik. Det måste vara journalistikens uppdrag. Att Expressen också markerat sitt ställningstagande mot främlingsfientligheten, som tidningen ju stått för sedan 1944, tycker jag är självklart, säger Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen.

TV4-Nyheternas chef, Anne Lagercrantz, säger:

– Jag är stolt över vår bevakning. Vi har granskat deras representanter försökt hitta hål i deras budgetfinansiering. Vi har bevakat dem på ett korrekt sätt.

Men på ett annat plan, säger hon, finns funderingarna på om inte medierna via sin "eländesrapportering” hjälpt Sverigedemokraterna.

– Medierna tenderar i sin rapportering att ta fasta på negativa nyheter och kanske inte belysa alla positiva signaler tillräckligt. Därför målas en bild av samhället upp som är överdrivet negativ. Det kan förstås gynna ett missnöjesparti som Sverigedemokraterna.

TV4 tog inför valrörelsen det omdebatterade beslutet att låta Sverigedemokraterna att annonsera i kanalen.

– Att de fick ut sin valfilm spelar förmodligen in i valresultatet men det är inte min sak att uttala mig om, säger Anne Lagercrantz.

Morgan Olofsson, chef för SVT:s Rapport säger att hans redaktion inte har till uppgift att ta ställning utan, enligt riktlinjerna för public service, rapportera balanserat och opartiskt. 

– Vårt uppdrag är inte att vara en del av debatten utan spegla det som pågår. Jag skriver inga ledare eller sprider pamfletter hur jag tycker världen ska se ut.  Det är ingen kritik mot kvällspressen men våra roller skiljer sig åt, säger Morgan Olofsson till Dagensmedia.se.

Har er rapportering hjälpt SD fram till det valresultat de nu fick?

– Det är inte upp till oss att ta debatten, det är deras politiska meningsmotståndares uppgift. Vi speglar det Sverige som finns och de förändringar vi kan skönja. Det är självklart i en demokrati och det är omöjligt att stänga ute någon för att man möjligen hypotetiskt skulle ogilla politiken eller individerna bakom politiken.

Kommer rapporteringen om SD öka nu när de sitter i riksdagen?

– Jamen absolut. Det blir den omedelbara konsekvensen. Vi kommer att följa hur SD uppfyller det mandat de fått från väljarna i sin vågmästarroll. Det är en otroligt viktig fråga.

Anne Lagercrantz:

– Det här är någonstans väldigt spännande journalistiskt. Vi kommer framöver ha jättemycket fokus på SD och regeringsfrågan.

Sydsvenskans chefredaktör Daniel Sandström säger:

– Jag tycker att Sydsvenskan har utmärkt sig som en väldigt tålmodig granskare av Sverigedemokraterna, både genom det arbete som Niklas Orrenius gjort, men framför allt det som vi gjort på lokal nivå.

Men så har det inte sett ut på annat håll, säger han:

– Generellt kan man säga att Sverigedemokraterna inte varit speciellt hårt granskade i media. Det är för få som gått ut och mött de siffror och den statistik som partiet har presenterat.

Ett undantag, säger han, är Dagens Industris Gunnar Öhrn.

– Han räknade ut alla fel de hade i sina invandringssiffror. Det hade varit bra om fler gjort det.

Enligt Daniel Sandström kan också den reklamfilm som TV4 först stoppade, men sedan släppte in i redigerad form, haft en inverkan på valresultatet.

– Den etablerade dem som ett parti som sade det som inte fick sägas.

 

Martin Schori

Henrik Widell

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt