Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Mediebyråerna köper mindre kvällspress

Under september fortsätter kräftgången för kvällspressen. ”En effekt av att de tryckta kvällstidningarna tappar i räckvidd”, enligt Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.


Publicerad 2011-10-18 06:09
Uppdaterad 2015-12-06 14:54

Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:

Mediebyråbarometern, som mäter de faktiska annonsinvesteringarna via mediebyråer, visade i augusti en minskning för kvällspressen. Minskningen jämfört med föregående år fortsätter i september.

Mediebyråernas annonsinvesteringar i kvällspressen var 19,5 procent lägre än förra året. Hittills i år har kvällspressen minskat med 2,3 procent – vilket betyder att kvällspressen är den enda mediekategorin som backat i mediebyråbarometern under den perioden.

– De minskade annonsintäkterna för kvällspress ska ses i ljuset av att 2010 var ett mycket starkt år för just den mediekategorin, men samtidigt är detta också en effekt av att de tryckta kvällstidningarna tappar i räckvidd, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Totalt ökade medieinvesteringarna för september med 4,7 procent jämfört med samma månad förra året, enligt Sveriges Mediebyråers medlemmar.

Den totala ökningen för marknaden är sedan årsskiftet 10,6 procent jämfört med samma period förra året.

Bio, internet, dr och radio är de kategorier som ökat mest under september.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.