Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mediebyråcheferna: Bra, men räckvidden måste höjas

Publicerad: 9 November 2010, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Mediebyråcheferna välkomnar DN:s Ipad-satsning. Men två stora utmaningar väntar efter smekmånanden, varnar de.


Ämnen i artikeln:

MediacomBonnierMECIpadDNDagens Nyheter

Dagens Nyheter blir, som dagensmedia.se tidigare berättat, första svenska dagstidningen som lanseras i Ipad.

MEC:s printchef Malin Asp Helldin säger att det ”kliar i annonsfingrarna” när hon ser den.

– Det går att hitta smarta lösningar och integrera annonser på ett sätt man inte kunna göra med printannonser tidigare, säger hon.

Även Jimmy Bolander på Mediacom är positiv:

– Det jag sett hittills av DN:s Ipad-edition känns inspirerande och bra. Jag har en löpande dialog med dem hur vi för våra kunders räkning kan använda denna plattform på bästa sätt, säger han.

Dagens Nyheter kan förvänta sig en smekmånad då många annonsörer kommer att vilja annonsera i Ipaden i varumärkessyfte. Men sedan väntar åtminstone två stora utmaningar, säger Malin Asp Helldin.

– Problemet är räckvidden, den är ju obefintlig. Frågan är om den går att bygga så fort som DN tror. Dessutom måste vi kunna mäta effekterna, vilket också är upp till Apple. Det kommer vara någonting som vi ställer jättehöga krav på, speciellt efter att hajpen lagt sig, säger hon.

DN kommer till en början att erbjuda både statiska annonser, utan interageringsmöjligheter, samt ett premiumpaket, där man erbjuder max fyra annonsörer utrymme.

– Premiumpaketeringen är det som jag naturligtvis ser som mest intressant när jag tittat på detta för våra kunder. Det innebär att vi kan använda mer tekniskt avancerade funktioner och utnyttja kanalens fulla potential med exempelvis bildspel och inbäddat eller streamat videomaterial, säger Jimmy Bolander.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.