Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Mediebyråbarometern: "Kvällspress på kritiskt låga nivåer"

Publicerad: 13 Oktober 2015, 06:15
Uppdaterad: 11 Oktober 2016, 07:40

Medieinvesteringarna vände nedåt under september visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Totalt minskade medieköpen via mediebyråerna med 18,2 procent i september i år jämfört med september 2014. I år hade dock månaden en faktureringsdag mindre än september förra året.

Totalt förmedlades närmare 1,3 miljarder kronor under september.

De tryckta medierna påverkas inte av periodiseringsfaktorer eftersom faktureringen sker dagligen. Populärpressen ökar med 7,5 procent i september, men dagspressen fortsätter att tappa annonsintäkter.

Dagspress storstad tappar 19,6 procent i september, och sedan 2012 har kategorin förlorat 424 miljoner kronor, vilket motsvarar en nedgång på cirka 40 procent.

Kvällspressen tappar 36,1 procent i september.

- Kvällspress är nu nere på kritiskt låga nivåer och har tappat cirka 35 procent i medieinvesteringar jämfört med 2014. För att sätta denna nedgång i ett längre perspektiv kan vi konstatera att kvällspress har tappat 211 miljoner kronor i annonsintäkter 2015 jämfört med 2012 – en nedgång på över 60 procent på tre år. Även för tv fortsätter nedgången, som under perioden augusti-september har tappat 8,6 procent, och sett till helåret 6 procent. Detta drivs av lägre efterfrågan; under hösten har flera tv-kanaler inte lyckats sälja all sin airtime, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

I september tappar även internetkategorin – nedgången skrivs till 3,3 procent. Men sett till året hittills ökar kategorin med 21,8 procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev