Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

MD stoppar spikmattereklam

Publicerad: 3 Juli 2009, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Spikmattetillverkaren Datura får inte hävda att man har billigast mattor.


Det var i början av juni som Team Shakti, bolaget bakom storsäljande spikmattorna, drog sin konkurrent Datura Trading inför marknadsdomstolen. Datur snyltar på Shaktis varumärke och köper dessutom textreklam, menade Shakti. Bolaget ville att marknadsdomstolen skulle förbjuda Datura att använda tolv olika uttryck i sin marknadsföring - och sätta vitesbeloppet till 1miljon kronor. Shakti krävde också att Marknadsdomstolen "omedelbart och utan att Datura Trading först bereds tillfälle att yttra sig" satte ett intermistiskt förbud.

Man kritiserade dessutom Datura för att ha köpt textreklam, och pekade på en, enligt Shakti, okritisk artikel i "Aktuellt för Kropp & Själ".

Marknadsdomstolen har nu kommit med sin dom. Datura förbjuds att hävda att de har det "bästa marknadspriset". Vitesbeloppet blir 750.000 kronor.

På övriga punkter friar man Datura och bolaget kan därmed fortsätta påstå att man är "bäst i test", att man har en av marknadens "bäst säljande" mattor och att man håller högst kvalitet.

Marknadsdomstolen anser inte heller att det finns bevis för att Datura försöker rida på Shaktis framgång. Det är också oklart om artikeln i hälsotidningen är annons eller redaktionellt material, enligt Marknadsdomstolen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.