Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mattsson: ”Vi håller inte på med egna räkneexempel”

Publicerad: 25 Februari 2011, 07:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Aftonbladet redovisar idag, parallellt med TS upplagemätning, en ny mätning som gjorts av PWC. Men Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är inte imponerad. "Vi är lojala mot TS."


Ämnen i artikeln:

ExpressenThomas MattssonAftonbladet

Aftonbladet presenterade idag sin nya upplagemätning, gjord av PWC, rensad från de blockabonnemang och pdf-tidningar som i dag räknas in TS-upplagan. Resultat är att Aftonbladets egenuppmätta upplaga är klart lägre än den som TS redovisar – en tryckt upplaga på 251 200 fullt betalda tidningar, 4600 rabatterade och 20 700 friex i januari 2011.

– Det är missvisande att jämföra de siffrorna med de uppblåsta siffrorna i TS-upplagan, men visst minskar vår sålda pappersupplaga. Det gör den för alla och har så gjort sedan 2004. Strukturomvandlingen är ett globalt faktum, säger Jan Helin till dagensmedia.se om den nya mätmetoden.

Han fortsätter:

– TS-reglerna är ett lapptäcke för att tidningarna vill blåsa luft i upplagan. Det var viktigt förr då papperstidningen var den enda kanalen och upplagan måttet på vem som var störst. Så är det inte längre. Störst är den som har flest läsare. Vi har naturligtvis också nyttjat TS-regelverket tidigare, men vi släpper det nu.

När dagensmedia.se söker Expressens Thomas Mattsson hänvisar han till sin blogg där han skriver:

”Vi håller inte på med några egna räkneexempel, inte några – för oss anpassade – jämförelser. Expressen fortsätter att, lojalt, redovisa upplaga och räckvidd enligt de principer som AB Tidningsstatistik och Sifo beslutat om och konstaterar att Expressen, hur man än räknar, hittillls fortsätter att vinna marknadsandelar.”

”Expressen anser, liksom hittills resten av tidnings-Sverige, att förändringar i branschens gemensamma redovisningsmodeller bör diskuteras och beslutas i samförstånd så att inte en tidning bryter sig ut med en modell som ensidigt gynnar en tidning.”

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.