Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Mattsson rasar mot fällning av RO

Expressens reklamkampanj om avslöjande journalistik är diskriminerande enligt Reklamombudsmannen. ”Grovt missförstånd”, enligt chefredaktören Thomas Mattsson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 13 Oktober 2011, 06:03
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:54

Ämnen i artikeln:

ExpressenReklamombudsmannenThomas MattssonRO

Reklamombudsmannen har fällt en reklamfilm och två printannonser, med syfte att visa den sorts skamliga beteende som Expressen vill avslöja med sin grävande journalistik.

Reklamfilmen visar en grupp makthavare som försöker få handikapptillstånd genom att härma personer med handikapp.

RO tycker att det handlar det om lyteskomik som ”inte kan uppfattas på något annat sätt än diskriminerande för personer med handikapp” och ”att reklamfilmen därför inte respekterar mänsklig värdighet”.

RO fäller också utomhusannonser med texten ”Någon dörrvakt som överväger att neka mörkhyade inträde ikväll?” och ”Någon väktare som leker med tanken att bruka övervåld idag?” med motiveringen att de ”väcker förakt och löje mot yrkesgruppen väktare på ett sätt som är misskrediterande mot väktare såsom yrkeskår”.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har ingen förståelse för RO:s synpunkter.

Jag har ju lite svårt att förstå hur en tidning som sedan 2003 återkommande publicerat artikelserien SKAMMENS KOMMUNER kan missförstås så grovt”, skriver han om beslutet i sin blogg.

”Men RON gör förstås var RON vill”, fortsätter han.

Enligt Thomas Mattsson har Reklamombudsmannen ingen jurisdiktion över Expressens reklam, eftersom den görs i opinionsbildande syfte, inte kommersiellt. Samtidigt erkänner han att han inte har en aning om hur reklamregerna ser ut.

”Enlig RON har Expressen brutit mot både artikel 4 samt artikel 12 i Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, och utan att ha den blekaste aning om vad dessa paragrafer stadgar – eller varför de överhuvudtaget ska appliceras på Expressens opinionsbildande budskap? – så får man väl tillstå att vi, Expressen och RON, uppenbarligen har lite olika tilltro till människors förmåga att ta till sig och förstå ord”, skriver Thomas Mattsson.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.