Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mattsson om den nya mediekoncernen: "En process för att bli av med SvD"

Publicerad: 12 Maj 2015, 13:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

DN:s Dan Morén, Expressens Thomas Mattsson och Stampens Martin Alsander tycker till om Schibsteds och Mittmedias planer på ny mediekoncern.


Ämnen i artikeln:

SchibstedMittmedia

I dag meddelade Schibsted och Mittmedia att de båda koncernerna planerar en "morgontidningsallians". Den ska mynna ut i en ny koncern som kommer att ägas till 30 procent av Schibsted och till 70 procent av Mittmedia och kommer att innefatta Mittmedias tidningar samt Svenska Dagbladet.

– Det här var en väntad affär i Tidnings-Sverige. För den som har lyssnat på min och Jan Helins podd var det här ingen nyhet, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till Dagens Media och fortsätter:

– Många har spekulerat kring det här under lång tid, så det är ingen överraskning för branschbedömare. Det var bara en fråga om vilka aktörer som skulle göra det här först. Jag är övertygad om att vi kommer att se mer sådant här i framtiden, säkert redan i år.

Inte heller Martin Alsander, koncernchef för Stampen, säger sig vara särskilt förvånad.

– Jag kan inte säga att jag kände till det, men jag hade vissa indikationer på att det var något på gång. Det här låter som en spännande idé, men det finns en risk för att det blir en ganska bidragstung koncern. Både Svenska Dagbladet och Mittmedia är väl stora tagare av presstöd, så beroende på vad som framkommer i den nya medieutredningen så finns det ju en risk, säger Martin Alsander.

Thomas Mattsson tror att det nya samarbetet mellan Mittmedia och Schibsted kommer att kunna innebära flera saker. Bland annat tar han upp de annonssamarbeten som Aftonbladet, enligt honom, tidigare har sökt bland lokala dagstidningar.

– Ingen har nappat på det tidigare, men nu gör man ju en strukturaffär som skapar ett digitalt annonspaket som kommer att bli väldigt kraftfullt. Dessutom tror jag att Schibsted gärna vill att Mittmedia och Promedia-tidningarna ska använda sig av Schibsted Media Platfrom, säger han och fortsätter:

– Dessutom påbörjar man en process för att bli av med Svenska Dagbladet, om jag får uttrycka mig diplomatiskt. Det man hör nu om samarbetet med Mittmedia låter ungefär som när Schibsted avvecklade gratistidningen Punkt SE och blev 30-procentig delägare i Metro Sverige. En gissning är att Mittmedia har en option på att förvärva SvD helt och hållet.

Dan Morén, annonsdirektör på Dagens Nyheter, tror också att det nya samarbetet kan gynna Schibsted och SvD ur ett annonsperspektiv.

– Det här ger dem säkert en möjlighet till att finnas med i ett annat typ av förhållande än vad de gör idag. Jag tror inte att SvD har haft några strategiska allianser rent annonsmässigt utan har jobbat mycket själva, så där kan det nog finnas en uppsida. Men framförallt kommer det här gynna svensk morgonpress i stort, och man får välkomna att morgontidningen får en chans att bli kvar, säger han.

Martin Alsander håller med.

– Jag har faktiskt svårt att se hur Svenska Dagbladet skulle kunna stärkas lokalt av det här, men hamnar de i något slags regionalt eller nationellt annonspaket så finns det säkert en uppsida där de kan få in en del nya intäkter.

LÄS OCKSÅ:

Viggo Cavlings blogg: "Nu börjar samordningen"

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedMittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.