Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mattsson och Helin om storyn om SD-filmen: "Pinsamt"

Publicerad: 13 November 2013, 10:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

Nyheten om att Aftonbladet köpt filmen på den ökända tårtattacken mot Jimmie Åkesson är larvig och övertolkad, tycker Sveriges två kvällstidningschefer.


Ämnen i artikeln:

ExpressenSverigedemokraternaAftonbladet

Tårtningen av Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson blev en av förra veckan stora nyheter.

I samband med detta kunde Dagens Media avslöja att filmen på attacken, som publicerades av Aftonbladet, sålts av Smalben Produktion, ett bolag som arbetade på uppdrag av Sverigedemokraterna och som även har nära kopplingar till partiet.

Pengarna för filmen, drygt 10 000 kronor, ska enligt både produktionsbolaget och SD vara öronmärkta för Sverigedemokraterna, eftersom partiet äger rättigheterna till materialet.

Ett faktum som partiet ville utnyttja som en pr-kupp genom att säga att Aftonbladet genom den kritiserade transaktionen är med och finansierar SD:s valkampanj.

– Linus Bylund (Jimmie Åkessons pressekreterare, reds anm.) tyckte det skulle vara roligt att göra en pr-grej av just det, har en källa med insyn tidigare uppgett för Dagens Media.

I sin podcast "Mattsson Helin" slår nu Aftonbladets publisher Jan Helin och Expressens chefredaktör Thomas Mattsson tillbaka mot uppgifterna.

– Det tror jag är en retorik som kanske går hem på Avpixlat. Jag tror inte att några branschmediasajtläsare tar det där på särskilt stort allvar. Det var lite pinsamt faktiskt tycker jag, säger Thomas Mattsson.

Jan Helin håller med:

– Jag tycker inte att det är jättekonstigt att ersätta en upphovsrätt för en film som har ett ostridigt nyhetsvärde. Vad produktionsbolaget sedan väljer att göra med pengarna kan vi inte ha några synpunkter på. Nu valde de att skänka dem till Sverigedemokraterna och sen göra något slags pr-trick av det, säger Jan Helin i podcasten och fortsätter:

– Jag tycker att det här är en lite larvigt övertolkad historia av något som inte var kontroversiellt i sig. Det som var kontroversiellt och beklagligt är själva händelsen mot Jimmie Åkesson.

Jan Helin konstaterar också att händelsen med tårtfilmen är ett bevis på att relationen mellan medierna och Sverigedemokraterna är ansträngd.

– En synnerligen vanlig hantering blir omedelbart en affär i relation med Sverigedemokraterna och det beror inte alltid enkom på media utan kan också bero på partiet själva. Att partiet har ett intresse av att göra en affär av vissa saker bekräftas av det här, säger han.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.