Mats Qviberg: "Vi kommer vara aggressiva"

Mats Qviberg delar ut Metro i tunnelbanan.

Finansmannen Mats Qviberg ger sin syn på köpet av Metro och ambitionerna inom medieområdet framåt.

Morgonens största medienyhet är att Qviberg-sfären via aktiebolaget Custos, tecknat avtal med Kinnevik om att förvärva Metros verksamhet i Sverige.

Köpet beskrivs som ett led i Custos nya mediesatsning, och finansmannen Mats Qviberg menar att han ser stora möjligheter att utveckla affärerna inom media framåt.

– Jag har alltid gjort så att jag går in i branscher som har etablerats. Jag är ingen entreprenör, utan ser gärna att det har landat och att det finns en affärsmodell. Där skulle jag aldrig vara så modig som Jan Stenbeck. Men Metro har varit ett bolag inom Kinnevik som man inte riktigt haft tid att ägna intresse för, och där tror jag att vi kan ta vid. Det är det centrala för mig, säger Mats Qviberg till Dagens Media, och fortsätter:

– Sedan kommer vi självklart att utveckla det här framöver. När vi köpte Bilia en gång i tiden betraktades det som en obskyr affär, folk trodde inte att det gick att tjäna några pengar på det. Men min familj och jag vill täcka in så många branscher som möjligt, och mediebranschen är väldigt viktig idag.

Vad har ni för ambitioner på medieområdet framåt?

– Gammelmedia har ju varit lite trött – men vi känner oss inte trötta utan kommer att försöka vara aggressiva. Papperstidningen är kanske inte den mest intressanta biten längre, men kommer fortsätta vara ansiktet utåt och exempelvis synas i tunnelbanan.

Du investerade ju nyligen i Realtid – på vilket sätt hänger det ihop med köpet av Metro?

– Båda bitarna ingår i vår satsning på mediebranschen. Men man ska komma ihåg att vi endast äger en fjärdedel av aktierna i Realtid, medan vi äger 100 procent av Metro. Men visst kommer det att finnas samordning mellan Metro och Realtid – om de kan komma att slås ihop framåt kan jag inte svara på. Någon förändring kommer dock att behöva ske.

Kommer ni att göra fler förvärv inom media framåt?

– Vi talar aldrig om affärer innan vi ska göra dem, utan berättar först när det är klart.

Qvibergsfären är sedan tidigare stor ägare i bolag som Bilia, Fabege, SEB och Oriflame. I december köptes 25 procent av sajten Realtid via Custos.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-02-15 09.04Uppdaterad 2017-02-15 12.10

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: